THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

26 January 2012

Set Bersalin Air Mancur Menjadi Pilihan..Kenapa?

Seperti aku war warkan...untuk set bersalin aku memilih AIR MANCUR...yer oldskool bebeh benda ni...berkurun lama...apa tak nya set bersalin turun temurun emak aku tu...dari zaman 80an..ntah ntah 70 an dah ada kot...giler lama tul...set ni dulu mak aku kata kena bancuh ...uwekkk tak lalu...konon aku nak try ala ala bancuh jamu...sekali emak aku cakap..ko jangan kang...tak tertelan...dah la air tak leh minum sekaligus...sikit per sikit...erkkk hati besar kan aku.....

Sekarang dah moden sikit takde bancuh bancuh...dah ada set pilihan untuk pil jugak...owh senang la ek..telan aje dah selamat masuk perut...emak aku suh aku beli jenis pil..beza harga pun dalam 5 hengget je...yang serbuk bancuhan dalam RM45..kalau pil RM50...owhh kat internet ..kat luar aku nengok mahal nya jual..kemain markup harga kan...ada yang leh cecah RM80...huishh padahal beza harga sebenar adalah banyak nya beza...bukan 2 hengget 3 hengget...nasib emak aku bawak pi beli kat kedai area Chow Kit...

Eh kenapa aku beli ni...first opcos sebab ikut cakap emak aku..emak aku try dulu murah nya..lagipun dia pakai dah 4 anak ok je...takde masalah...air susu badan pun banyak...second..sebab murah..hahhh berkira la tu....lalala...kira la gak...kos anak lagi penting...kalau jumpa yang murah dan elok wat pe nak ke benda mahal...cuba dulu yang murah...kalau tak ok baru beli yang mahal...bak kata emak aku...Nona Roguy pun ok gak...tapi ko makan la lepas bersalin..benda tu mahal..kecik la packagingnya..lepas bersalin baru ko makan apa bahan yang patut dalam tu...ni dalam tempoh bersalin 44 hari jek...baik lah apa yang baik cakap orang tua aku follow jek...lagipun dia yang uruskan aku dalam pantang nanti...


Ada 2 jenis..putih untuk bancuhan..biru untuk pil....mana satu ko mampu??

kengkonon nak power nak yang bancuhan....nan hado la ko..tak cuba lagi...at last kena pilih biru sebab pil senang nak telan...

inilah bahan bahan dalam ni...simple je tak banyak bahan..dia banyak bahan tradisional....cara penggunaan seperti selepas gambar ni eh...ok sila la ko habis kan segala mala benda alah ni..tak kurus tak tau la nak cakap...haishh



Bersalin Lengkap Selapan (Air Mancur)

1. Jamu Bersalin 1
Dimakan mulai hari ke 4 sampai hari ke 8 sehabis bersalin.

2. Pil Jamu Bersalin 2
Diminum mulai hari ke 9 sampai hari ke 28 sehabis bersalin

3. Pil Jamu Bersalin 3
Diminum mulai hari ke 29 sampai hari ke 38 sehabis bersalin.

4. Tapel
Dihancurkan dengan air suam dan boleh ditambahkan Minyak Telon. Sapukan pada perut dan lakukan setiap pagi dan petang. Disarankan memakai bengkung/korset pada waktu pemakaian tapel ini selama 30 hari bagi mempercepatkan kecutan bahagian perut dan kembali sihat dan langsing.

5. Pilis
Dihancurkan dengan air suam dan sapukan pada dahi dan lakukan setiap pagi dan petang hari.

6. Bedak Dingin
dihancurkan dengan air sejuk atau air mawar. Oleskan pada wajah/kulit. Lakukan pagi dan petang

7. Minyak Telon - (2 botol)
Disapu pada dada, perut, punggung dan telapak kaki baby, terutama sehabis mandi

8. Param Beras Kencur
Dihancurkan dengan air sejuk secukupnya dan lumurkan pada diseluruh tubuh. Lakukan setiap pagi dan petang.








Important : Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image. MIMY HAMID

22 comments:

Aty Fared said...

yang jamu2 luaran tu aku memang nak pakai..tapi yang pil makan tak kisah ar pil ker bancuh ker..aku tak pasti ley telan ker tak..huhu...jadi boleh ker beli asing2 ek..??

Liyana said...

sy sanggup pilih bancuh dr kapsul...tercekik nye psl.. hehehhe

x sure nk plh set bersalin ape nt ni..

Liyana said...

sy sanggup pilih bancuh dr kapsul...tercekik nye psl.. hehehhe

x sure nk plh set bersalin ape nt ni..

mekchu said...

serius mmg oldies.. tak pernah dengar ni weiii... aku rasa kesan dia konpem power sbb turun temurun kan..

~ NANA ~ said...

i pon pening kalo pk bab2 set berpantang ni...tp i prefer pil drp bancuh2 ni! hehe

Ann Ishak said...

pil senang nak telan kan tapi tak besar2 ke pilnya

imhana said...

nanti nak try la air mancur ni..hehe

Softtouch [Hanim] said...

sy suka set mcm ni mimy..wpun ada pil tp mcm pilis n param semua tu ada..sbb masa sy bsalin kan darissa sy amik NR sy rasa xbape best sgt..terlampau moden..plis n param semua xde..terpaksa beli asing pilis tu tau..

sy lebih suka mcm ni sgt tradisional..mgkin bila bsalin no 3 nk amik jenis2 mcm mimy ni kot...hehehehee

ana liyana said...

macam rimas je kena sapu-sapu bagai ni... kalau ana.. awal2 lagi dah angkat 'bendera putih'.. pakai corset x sampai 1 jam dah mengelitik nak buka.. papepon, tahniah akak.. semoga selamat bersalin..

**tumpang happy... blog akak bley jadi rujukan ana kelak. insyallah. =)

RYN IRZHIF said...

ada ke yg jual online jamu air mancur ni? ni lg seminggu due tp x beli pun lg ni...

Unknown said...

my mum pon dlu pkai ni...skrg i pon tgh amalkn...masih dlm pantang...mmg power laaa....smggu bsalin dh boleh grak.

Saleha said...

boleh tahu tak beli set neh kat maner...saya tengah cari set neh,,,boleh email kite tak kat maner nak dapat kan...neh email kita..salehamasrudin@gmail.com...tengs... ^_^

azmas said...

saya pun baru jer beli dekat mydin tadi..RM50 saja..mudah2an ianya berkesan

Meeracleflawlessbeauty said...

Nk tnye,kt mne nk dptkn set ni?

Meeracleflawlessbeauty said...

And halal x produk ni?xnk jd cm kuk es myk yuuyee ni..bzir j bli..

Unknown said...

kak,sy nk tanye...mkn pil2 tue x effect baby ke? sb mase anak 1st sy mkn pil NR ank cam panas n berak2...2 y ank 2nd ni nk cr y xder pil2....tp produk ni cm best n murah...plss

Kenari Putih said...

mak sy pon dulu ms bersalinkan sy guna set bersalin air mancur ni, mak sy kata susu dia byk... tp sy xmo minum susu dia.. tah kenapa la sy ni.. degil tew.. hihi

shanediana said...

Hi, may i know where to buy this?

shanediana said...

Hi, may i know where to buy this?

iedaPANDA said...

@shanediana, dekat dlm mydin ada jual :)

iedaPANDA said...

@shanediana, dekat dlm mydin ada jual :)

hidayah said...

Nak tanya,kalau mkn jamu tu xde effect time menyusu baby tu ke

Google