THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

22 November 2011

Saya Seorang Pesakit.......Part 3 (Kaitan Kehamilan dan Penyakit MG)

Dah Lama tak sambung citer part 3...habis dah bongkar satu persatu dalam PART 1PART 2...yang tak tau apa ...aku malas nak flash back...so bacalah je la ikut part....penat okeh aku menaip bongkar citer hal dalaman aku ni.....ok since aku mengandung dalam condition berpenyakit so banyak la pantauan nya...kadang aku nak malas nak gi checkup....kekerapan yang sekarang ni seminggu sekali kena checkup...benda yang sama doktor akan ulaskan pasal penyakit ....even mengandung ni aku masih kena makan ubat macam biasa....takde apa yang berubah....still jugak 5-6x sehari....nak tak nak terpaksa....

Sebab itu la bila ramai tanya kerapnya checkup...yer ini lah sebab nya....pantauan lebih nak bagi baby tak terkesan dari ubat ubatan,...Alhamdulillah so far dah masuk 7 bulan ni baru aku paham sedikit sebanyak apa kaitannya dengan kehamilan..mengapa kerap checkup...since aku awal pregnancy dah 2minggu sekali...till now jadual dah lagi kerap ke seminggu sekali sudah...huhuhu penat tapi takpe berbaloi kalau tengok baby sihat walafiat dan aktif...amin...

Di sebalik itu aku bersyukur dalam keadaan berpenyakit Allah kurniakan rezeki  mengandung...bersyukur sangat....dulu masa zaman anak dara... checkup normal neurologi aku selalu tanya doktor..."saya boleh pregnant ke dengan keadaan penyakit ni?" doktor cakap "boleh tapi tak jamin...maybe 50-50...tunggu je masa nya nanti kalau dah ada...jangan risau cuma pantauan kena lebih la"...owh boleh kah aku??? masa pun berlalu ..dan kini Alhamdulillah I'm pregnant !! menangis sujud syukur diberikan kesempatan ini...terima kasih Ya Allah....aku tau aku tak sesempurna ibu lain yang tak perlu pikir risiko side effect ...aku kena berhadapan dengan ubatan yang mengandungi drugs hokeh...owhh merisaukan sangat....tapi ini lah cabaran dugaan aku kena lalui demi sebuah kehamilan..

Menurut doktor pakar neurologi aku ..ubat yang aku makan sekarang ada mengandungi drugs...dan drugs itu dimestikan makan untuk penyakit Myastenia Gravis (MG) macam aku...have too..no choice...berikut maklumat yang aku dapat...ubat aku dikategorikan kehamilan jenis C oleh FDA(Food Drug Administration). Masih tahap normal dan terkawal dalam kehamilan manusia...untuk kategori ini ubat mestinon hanya di cadangkan semasa tempoh kehamilan adalah lebih manfaat dari menghadapi risiko yang tinggi...dari segi breastfeeding..ubat aku dalam kategori L2 selamat dan tidak memudaratkan pada bayi...yeayyy boleh bagi susu ibu kat anak nanti...lega aku dengar...

Nak citer panjang lebar pun tak guna...ini hasil aku google yang aku dapat info....Alhamdulillah so far ada positif...harapnya begitulah...walau aku tau akan banyak risiko , dugaan, cabaran yang perlu aku tempoh sepanjang kehamilan....yer aku bersedia dan redha...ini anugerah Allah yang tak ternilai....amin..

Apakah Myasthenia Gravis akan diturunkan kepada bayi yang dikandung?
Myasthenia gravis tidak diturunkan pada bayi yang dikandung oleh ibu dengan myasthenia gravis. Pasien myasthenia gravis hanya akan menurunkan myasthenia gravis pada bayi yang di kandung jika si bayi memiliki kelainan congenital (bawaan sejak lahir). Kelainan tersebut akan nampak saat masih bayi atau masih kanak-kanak.
Apakah Myasthenia gravis kan mempengaruhi saat proses melahirkan?
Komplikasi yang mungkin terjadi saat kehamilan akan meningkat dibandingkan dengan wanita hamil tanpa myasthenia gravis. Hal ini berkaitan dengan kerentanan membran yang menampung cairan amnion. Wanita dengan myasthenia gravis cenderung memilih melahirkan secara Caesar di bandingkan normal per vagina didasarkan pada pertimbangan tertentu. 

Sementara ada juga wanita dengan myasthenia gravis yang dapat melahirkan secara normal per vagina, namun merasakan lelah untuk periode yang panjang, inilah yang menyebabkan mengapa wanita dengan myasthenia gravis memilih untuk melahirkan secara Caesar.   
Apakah seorang bayi yang dilahirkan oleh wanita dengan myasthenia gravis akan baik-baik saja?Bayi yang dilahirkan oleh seorang wanita dengan myasthenia gravis tidak memiliki resiko mengalami kecacatan yang lebih tinggi dibandingkan dengan wanita tanpa myasthenia gravis.
Bayi yang baru lahir dari seorang wanita dengan myasthenia gravis hanya akan membutuhkan waktu beberapa hari sampai satu minggu untuk menunggu sampai AChR-Abs yang didapatkan dari ibu si bayi hilang dengan spontan. Bayi dengan transien neonatal MG (TNMG) akan tumbuh seperti bayi normal lainnya.
Kecacatan yang mungkin dialami oleh bayi yang dilahirkan oleh Ibu dengan myasthenia gravis adalah arthrogryposis, namun hal ini sangat jarang terjadi.  Arthrogryposis adalah kelemahan otot dan deformasi sendi yang terjadi saat bayi dilahirkan.
Apakah obat-obatan yang dikonsumsi oleh ibu dengan myasthenia garvis akan menimbulkan hambatan  saat melahirkan?
Sebaiknya pasien dengan myasthenia gravis, berdiskusi terlebih dahulu dengan dokter apabila memiliki keinginan untuk hamil. Pada masa awal kehamilan, pasien myasthenia gravis biasanya akan mengalami kelelahan yang sangat berarti.
Obat-obatan seperti pyridostigmine Bromide tidak akan mempengaruhi kemampuan seseorang wanita untuk hamil. Resiko mengkonsumsi pyridostigmine Bromide yang mungkin terjadi adalah rasa ingin berkemih yang menjadi lebih sering.
Obat-obatan golongan imunosupresan (penekan imun) misalnya glukokortikoid dapat dilanjutkan selama masa kehamilan.
Apakah kehamilan dapat mempengaruhi tingkat keparahan myasthenia gravis?Sekitar 1/3 wanita dengan myasthenia gravis akan mengalami sangat lelah pada awal semester pertama. Semua gejala myasthenia gravis cenderung menurun pada semester kedua dan ketiga, kecuali kelelahan yang akan berkurang. 

Gangguan tidur mungkin akan dialami oleh wanita hamil dengan myasthenia gravis.  



Surat dari Pakar Neurologi dah keluar pasal delivery nanti...huhuhu takut la pulak dah rasa dekat...

Surat ini khas untuk ONG Klinik dan Specialist MFM HKL...

Antara isi kandungan nya...aku boleh Normal tapi tahap 2nd Stage During Delivery ..woooo takleh lama sangat teran sakit,...2nd stage dah kena kuar kan baby gitu lah yang aku paham...epidural tidaklah digalakkan..huhuh apapun tunggu aje la nanti saat bersalin nanti yer...huhhu debor pulakk




SEMOGA SELAMAT LAH SEMUANYA .....YANG PENTING BABY SELAMAT SIHAT WALAFIAT DENGAN IZIN ALLAH...AMIN







Important : Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image. MIMY HAMID

23 comments:

mommychaa said...

kak semoga semuanya selamat yer..amin.....

Unknown said...

banyak tul dugaan...insyallah aku tau ko kuat...selalu doakan ko selamat melahirkan..insyallah amin bnyk2

SUHAIDA said...

su dan suami doakan yang terbaik untuk akak.hasben dan baby ya!!

mia-ina said...

takut lak dgr,tp mia caye akak kuat....sbb mia pernah baca 1 blogger ni adik usia muda sakit kanser tulang tahap teruk ditakdirkan pregnant..bertahan saat ni lps lahirkan anugerah 1 ini..byk suami dia tolong meski dia hmpir x byk leh bergerak sakan..

kisah dia lg sedih..sy pasti akak bisa melaluinya dgn kuat.fikirkan positif....anugerah allah bg utk mengandung ni pun cukup nikmat kan...begitu la juga prosesnya...moga permata hati yg keluar t, menceriakan hidup akak & abang megat...ms tu rs bertuah sungguh dpt lahir kan permata sulung ni...

ok kak ..mia dh nak bercuti..jg diri baik2x k....

NanieZara said...

semiga semua selamat insyallah.moga dipermudahkan..harap2 leh normal takmo lah czer/epidural..klu normal sakit time tu kejap jer.

norhasniza said...

Kuatkan semangat...semoga semuanya selamat

Qhaifa Nur said...

dugaan hidup ni pelbagai, berdoa moga sentiasa dilindungi...

Pepel BoNda AmaNi said...

insya-allah beb...yang penting berdoa dan pohon dariNYA...semoga di permudahkan semuanya.....insya-allah...

aku pun xamik epidural nok....baru la kita taw..cam na..mak kita deliverkan kita dulu....

mamyharraz said...

mmg sy ikut citer part by part kisah mimy..sgt berdebar..tp apapun selagi dpt rujukan dari yg pakar insyaallah semuanya terkawal.

semoga kelahiran manja nnt Allah permudahkan dan melindungi anda berdua.amin.

kalau operate pun tak sakit mimy.. :)

ratusiput said...

aku sentiasa doakan yg terbaik utk ko...dan baby...

SURIA AMANDA said...

insyaallah mimy kuat...along doakan mimy selamat melahirkan baby...banyak2 berdoa ok?

Nailah Azman said...

Assalamualaikum. InshaAllah Kak. Everything will be ok. Apapun, kita kena sentiasa yakin dengan kuasaNYA. DIA mampu buat apa sahaja dgn kehidupan kita. Semoga Akak dan baby sentiasa dilindungi olehNya.

Ann Ishak said...

banyakkan berdoa semoga kedua2nya selamat...insyaAllah kami sentiasa doakan keselamatan dan kesenangan mu masa deliver nanti

Liyana said...

amin..
semoga selamat semuanya, baby & mama

Bitt (double IS) said...

Ya Allah ya Tuhan ku, engkau permudahkan la urusan kawan ku ini...aminnnn

shuhadah Zainol said...

shu doakan segala2nya dipermudahkan..& baby & akak sihat sentiasa...amin..amin....

Cik D momy the ZAs said...

Dropped by and found this!
Wah tabahnye akak :)
Nanti sambung ceritanya ye.
Saya inspired dgn cerita2 ketabahan n keredhaan camni :)
semoga sihat selalu, kak

Puan Eka said...

alhamdulillah Fayel yg comel selamat dilahirkan..

mrs kayrul said...

selamat baca part 1 - 3...baru tau penyakit mimy...selama nie asyik tertanya2 jer....mimy seorang yg kuat patut la fayel pun kuat macam mamanya jugak....

Unknown said...

saya pon bersalin czer tapi ada komplikasi...kalau ada masa jengahla blog sy dan follow saya semula tq ;-)

Unknown said...

Steroid tu sy xpnh mkn utk sakit mg.hanya mestinon je

A m m i said...

alhamdulillah..baby fayel pun dah besar skrg ni.

dah bertahun-tahun br akak nak baca storimorimoningglori ni..siap follow dr part 1 lagi.

btw, thanks for the info.

Unknown said...

Ini pertama kali sy baca kisah sis...sy pun mengidap penyakit myasthenia gravis.dan sudah mempunyai ank seramai 3 org...kini penyakit sy kembali lagi setelah 9thn sy oprate tymitomy..doakn sy semoga sy slmt sembuh kembali.

Google