THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

16 August 2011

Saya Seorang Pesakit..... Part 1 (Punca dan Sebab 15 Tahun Lalu)

Okey ramai angkat keyboard nampaknya...baiklah aku kena citer pasal sebab musabab apa kes la dengan aku ni...tapi korang tak payah risau ..ini pun bukan citer simpati....sekadar perkongsian bersama.....mukadimah nya aku citer flash back dari zaman 15 tahun yang lalu...pastu cer bayangkan la eh...ada gak antara kawan kawan aku yang tau..tapi mereka tak tau details..ada yang tau aku pernah operation...aku sentiasa makan ubat...itu aje...kan kan kan....EA tau? opcos la tau dah jadi somi...one of reason i choose him...sebab dia terima aku dan penyakit aku la...masa memula kawan aku dah bgtau...napa ek?? padahal before ni aku sangat berahsia..Alhamdullilah dia terima seadanya dan memahami kekurangan diri yang ada...sementelah pulak rupanya MIL aku pun berpenyakit yang sama cuma dia effect mata...tu yang bila tunjuk kat EA ubat..terus EA cakap..eh macam ubat mak saya lak...terus aku teruja lagi nak tau...miracle kan....1001 aku akan jumpa penyakit sama macam aku...penyakit yang dikategorikan tak tau apa sebab...tak berjangkit....tak ada kaitan makanan...sebab tu nama nya 1001 penyakit kalau orang kena..nasib aku la...


 gamba selingan 15 tahun dulu...slim mlim kan uollsssss....hehehe masa ni baru detect sakit
15 tahun yang lalu di tahun 1996 masa tu aku Form 3...aku rasa masa akhir Form 2 aku dah detect tapi tak perasan...cuma ingat time semester akhir cuti sekolah ada pertandingan aerobik...aku leh jatuh tak leh bangun...time tu ingat kaki kejang ke apa...still tak de reaksi...then dah masuk Form 3...masa awal pagi rasa macam bertenaga je..menghala ke tengahari...kelopak mata aku jatuh dan. pandangan jadi dua je semua...ah sudah...aku ingat aku rabun...pastu kaki susah nak melangkah...kalau ada tangga lagi la...kadang kadang aku rasa letih semcam je...telan air liur susah...nak mengunyah makanan pun payah....aku selalu mengadu kat parent..diorang cuma ingat aku demam je...cermin mata pun asik bertukar power je..tapi tetap sama nampak 2...then abah aku terus bawa aku pegi pakar mata kat HKL...then lucky me...sekali check terus dah detect apa penyakit aku...terus je kena refer ke Institut Kaji Saraf HKL or dikenali Pakar Neurologi...apa neuro...time tu form 3 kan blur..ingat neuro kan saraf...kena saraf otak ke aku ni?? risau...after dah refer kena warded pulak....seminggu aku rasa...aku still tak tau apa penyakit aku time tu...mak abah aku pun tak paham...bahasa saintifik kan..cuma yang aku tau seminggu kena warded...kena inject, makan ubat..terus aku ada tenaga, mata pun dah normal nampak 1...tapi kena berterusan makan ubat yang banyak..


selingan lagi..15 tahun lalu...sweet 15 katanya...time ni muka dah naik tembam dan berjerawat merah nanah akibat makan ubat steroid ...tapi maintain slim mlim lagi...
Ingatkan dah habis...tapi Abah kata pasni kena datang follow up je...hmm sampai bila aku tanya..sampai bila bila abah jawab..pelik aku...ngan ubat sebeban banyak nya..tak leh miss...pastu Abah kata nanti kena buat operation kat dada....huwaaaaaaa opcos la takut lagi dengar operation kan...aku dah menangis macam hapa time tu..dah la time tu tahun PMR...tekanan jugak aku nak hadapi...aku cakap tak buat tak boleh ke?? Abah kata kena demi masa depan....sebab nak PMR operation di postponed ke tahun depan Form 4...ok lega hati jap...time tu aku rasa aku tak tau apa penyakit...sebab makan ubat je aku leh jalan...leh jalankan aktiviti harian...so tak de apa nak bimbang...janji makan ubat on time tu je...kesan dari banyak makan ubat...yer salah satunya aku ingat Prednisolone sejenis steroid...muka aku penuh jerawat ..banyak gilerrrrrr....geli orang nengok...satu sekolah ejek aku budak jerawat...maluuuuuuu....bukan tu je muka aku naik tembun..nasib badan tak tembun..maintain lagi....tapi dijangka kesan nya akan datang...yer mmg akan datang sangat...haishhh payah nak turun...then pasal jerawat dapt refer pakar kulit...Alhamdulillah hilang semua jerawat merah yang banyak nanah tu...eeeee memang kesan makan steroid...then jumpa doktor neuro balik...aku minta excuse tak nak makan..dia kata tunggu lepas operation nanti.....



NEXT CERITA OPERATION EK.....PENYAKIT APA ?? TUNGGU NEXT ENTRY






Important : Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image. MIMY HAMID

24 comments:

PinKy MoMMa said...

owh nokkk sgt selim okeh kamu :)
apa yg kamu sakit ni..saspended betul la!

NeenaAnuar said...

aduhh.. aku lak yg suspen nie... uhuhu..

Mrs. Norrie said...

sambung cpt.....
slim weh...hehehehhe!

TiNie said...

kak mimy..nak tahu part II nyer..smbung cpt..:)

farahfatihah said...

alaa ada sambungan plak ek

kella said...

ok, aku nk baca next plak!

Unknown said...

suspenla beb...cepat citer yer...tapi hang slim ke tak hang tetap santek...

atoyissan said...

mi..aku ingat la cite tu..dulu2 zaman sekolah..sebab tu ko selalu jatuh kan..cepat le sambung part 2

Liyana said...

kak mimy suspennya...part II plz!

Softtouch [Hanim] said...

sy pun saspen mimy..haahlah mimy awk sgt slim dulu..

kesan steoid jd mcm tu yer....xsangka plak

shuhadah Zainol said...

suspen tol...x sabar nak tau kisah selanjutnya...

Bitt (double IS) said...

perghhhh sangat suspennn la gini....

mekchu said...

itu lah.. masih tak tau penyakit apa smpai kena makan ubat steroid.. nasib badan ko tak jadi mcm malik noor kan..

kalo dah bukak part 1 ni, baik ko karang part 11,111 sekarang..

iyan shazlind said...

membaca dengan tekun ni...sambung lagu ya :)

ana liyana said...

aduuuhh dup dap dup dap tggu next entry. hehehe

InaAchik said...

aku tunggu next entry...
mcm baca cerpen bersiri kat utusan la plak...

its me said...

hahah haah kan nok ina..aku pun same..lempang kang si ibu ngandung ni...cepat la letak jari ko kat keyboard tu naip...aku tgh ade mood nak membace ngan ayra tgh tido ni...

Nadine said...

A'ah Mimy, masa skolah dulu I ada dgr cite yg u ade penyakit n kena makan ubat banyak. tapi sakit ape i tak pasti, i pun x terpk nak tanya2...ni u nak cerita sendiri, nak tau la jugak.

ps: i mmg ingat sgt you yg slim melim tu :)

ratusiput said...

nextttttttttt...

mamyharraz said...

sebelum ni perasan jugak kt dada mimy ada kesan..ingatkan kes jantung.

apapun nak tau next citer..berdebar ni..

Pepel BoNda AmaNi said...

pehhhhhh slim siut ko dulu nok...tapi klu kita makan ubat memang badan cepat naik nok...

Puan Eka said...

saspen ni kak. pertaim baca entry sakit akak ni.

CkYnHaShiM said...

hi limy..aku bw jumpe blog ko lak..hehe..ok aku ingt blk ape yg ko cite ni time skol lu...ok x sabo nk bace next..hehe..

Cancer survivor said...

Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye.

Assalamualaikum warga group📢
Saya En.Mohd Zuhairi bin Noordin , pengasas produk herba dari hutan

Sy ada menjual herba warisan yg mampu merawat semua jenis kanser dari tahap 1 hingga tahap 4 serta untuk pengidap resdung kronik. Herba warisan ini tidak mengganggu rawatan kimoterapi. Ia boleh diambil semasa rawatan hospital, malah lagi baik jika berubat bersama supaya lebih cepat sembuh. Daun2 herba terpilih ini terbukti berkesan dan sukar dijumpai, malah belum ada mana2 syarikat yg mengeluarkan herba ini. Ia herba khusus merawat kanser dan resdung yang kronik.Fokus herba ini ialah membunuh sel kanser hingga ke akar umbi supaya kanser tidak berulang lagi. Jangan biarkan penyakit anda menghuni dalam tubuh hingga kronik. Ia akan merebak ke organ lain. Setiap penyakit ada penawar, herba bukanlah benda asing lg di dunia, jangan was-was, sejak beratus tahun herba sudah digunakan oleh nenek moyang kita. Ia penawar ciptaan tuhan. Benda semulajadi tidak akan mengganggu rawatan moden. Kita usaha merawat sehabis boleh. Tidak ada sesiapa yg boleh menetapkan utk sembuh tidak boleh bercampur-campur rawatan. Penawar dah ada, hubungi saya sekarang .Bukan pesakit kanser pun boleh amalkan herba ini untuk mencegah kanser. Untuk pesakit kanser pula sy akan bantu sehingga sembuh dengan memberi nasihat dan motivasi bagaimana untuk hadapi kanser, menjaga pemakanan dan nasihat lain utk anda.Saya dah jumpa ramai pesakit, kita boleh
berkongsi pendapat bagaimana hendak merawat sampai sembuh. Ramai pesakit saya dah sembuh,anda bila lagi? 😊

*Testimoni-testimoni Pengguna Jutawan Herbs:*

▪Cucu Puan Mazili, Kanser Leukimia ALL B- Cell.
Puan Mazili ada cucu lelaki berumur 3 tahun 8bulan yang dulu menghidap kanser Leukimia ALL B-Cell (Acute Precursor B-Cell All). Kalau dulu dia mengalami komplikasi limpa dan hati yang dah bengkak tapi sekarang syukur dia dah sembuh dengan rawatan doktor dan rawatan dari Jutawan Herbs.Sekarang dia menjalani kehidupan seperti kanak-kanak sihat lain.
........................................
▪Puan Roselawaty bt Jaafar, 47tahun , Kanser payudara tahap 2, asal dari Kedah.
Pada tahun 2019 doktor telah mengesahkan dia menghidap kanser payudara tahap 2. Keputusan ujian Memogram di klinik BP Bukit Mertajam, doktor mengesahkan ada ketulan kanser di payudara sebelah kiri. Tetapi doktor tidak dapat pastikan itu kanser kerana bentuknya bulat biasa, sepatutnya ketulan kanser bulat dan tajam-tajam. Jadi dia ke Hospital Metro Sg Petani dan keputusannya negatif. Sekarang ni dia dah bebas dari kanser selepas membuat rawatan di hospital dan mengamalkan Jus Jutawan Herbs dalam masa yang sama. Dia buat gabungan rawatan moden dan herba.
........................................
▪Puan Zalina bt Ismail, 48 tahun ,Kanser Payudara Agresif.
Dia telah disahkan menghidap kanser payudara pada April 2018. Dia mula sedari ade satu garis yang keras di bahagian bawah payudara kanan pada bulan Mac 2018. Jadi dia terus buat ujian memogram dan doktor sahkan dia menghidap kanser payudara agresif serta perlu operate segera. Dia jalani rawatan hospital dan ambil herba Jutawan Herbs bersama-sama. Gabungan rawatan moden dan herba membuatkan dia sembuh sampai sekarang syukurlah makin sihat.
........................................
▪Puan Noraini bt Yusof, Kanser Payudara tahap 3. Dari Shah Alam.
Pada Mei 2017, Puan Noraini disahkan menghidap kanser payudara tahap 3. Saiz ketulan kansernya ialah 13.3 cm. Dia menjalani kimo dan buang ketulan dengan operation. Dia juga jalani mastectomy, radiotherapy dan herceptin selama setahun. Menantunya terjumpa blog Jutawan Herbs dan menyarankannya untuk ambil rawatan herba Jutawan Herbs dalam masa yang sama meneruskan rawatan hospital iaitu kimo. 4 bulan sekali dia berjumpa Oncologist ,alhamdulillah result semua memuaskan seperti tak ada penyakit kanser pun. Sampai sekarang dia masih ambil herba Jutawan Herbs untuk kekalkan kesihatan dan menguatkan antibodi.

Call/WhatsApp untuk order dan sebarang pertanyaan di nombor berikut :
En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570

Google