THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

03 January 2012

Lokasi Pilihan Bersalin - Ada Apa Dengan HKL....

Nak dekat bersalin baru la nak cecite bagitau...lokasi bersalin aku...ada gak dah risik bertanya...mana aku bakal bersalin nanti......lokasi bersalin bukan lah dari private hospital...Insya Allah aku akan bersalin di HOSPITAL BERSALIN KUALA LUMPUR...ala dekat HKL tu..bukan aku yang pilih tapi terpilih disini...aku tau bila aku cakap bersalin  HKL jek ramai yang alah alah malu segan muka terperanjat gitu kan...ada gak la yang tanya..eh napa gi HKL...hmm HKL ke? takpe takpe aku okey jekk..dah biasa ngan soalan soalan mencabar gitu...

Sebenarnya kenapa aku pilih HKL sebab aku terikat ngan rawatan kes Pakar Neurologi di sini sejak 1996 sampai la sekarang..ala pasal penyakit MG aku tu kan...so bila aku disahkan mengandung automatik aku dapat surat refer Pakar Obstetrik & Ginekologi (O&G)/Maternal Fetal Medicine....aku anggap rezeki anak la...bukan senang nak dapat rawatan Pakar kan...swasta ada tapi berbayar la unless kalau panel tapi kalau opis aku cover pakar but ada limit..tak cover semua.....aku dapat rawatan pakar sini dengan bayaran RM5 tapi boleh claim balik...huhu takde hal la kann...murah pun murah...rawatan pakar ubat dia mahal okeh...kemudahan pakar O&G yang aku dapati ialah dapat buat Ultrascan secara details setiap bulan...pakar perunding nasihat dari Pakar...Alhamdulillah

So bila dah refer pakar dari hospital kerajaan ni....aku dinasihatkan untuk tidak bersalin di mana mana hospital swasta lain...atau klinik klinik bersalin..itupun doktor tanya..."awak plan nak bersalin swasta ke?? kalau iyer kami tak nak bertanggungjawab sebarang kemungkinan...kes awak disini...jadi baiklah bersalin di HKL saja..kalau nak swasta pihak hospital nak buat surat referal"..oh tidakkk takmo la aku...takpe la..HKL pun HKL la...aku sakit sejak 15 tahun lalu pun memang refer HKL...ubat sakit Mestinon yang aku makan sekarang pun di tanggung pakar HKL...kalau kat swasta mau la RM400 sebotol tau...FREE aje aku dapat dari HKL....nanti aku bersalin pakar Bius, pakar Neurologi, pakar O&G akan turun padang together memantau aku...hhuhu..banyak nya pakar..cuak lak..macam serius aje...

Tak nak menanggung risiko aku confirm pilih Hospital Kuala Lumpur yang duk tengah bandar susah nak parking tu...hahahaha...situ parking macam hapa sikit...tu la problemo nya....now hospital bersalin dah leh bawa husband follow dalam labour room sekali kecuali kalau operation la...cuma tang wad la ada masalah sikit....kelas pertama adalah kebarangkalian susah nak dapat...kena queue....kelas kedua dan ketiga adalah padat sikit...kalau boleh nak kelas pertama bukan la nak kelas sangat pun...nak senang kan pegi toilet dan selesa la sikit kalau husben or ahli keluarga lain nak temankan...aku harap jugak tiba turn aku nanti ada la kosong kat kelas pertama..berharap sangat ni...


lokasi bersalin ku...Hospital Bersalin...tengok la kete bersepah cemana la nak parking nanti..huhuhu

Senarai harga kelayakan wad di Hospital Kuala Lumpur mengikut Kelas...tak la mahal sangat...mampu bayor...tapi aku pakai GL opis so free la gamaknya...

Yang ni pulak senarai harga kos kos bersalin lain mengikut kelayakan kelas jugak...tak tau la apa beza nya...nak tau tunggu kelas Antenatal aku nanti pihak hospital akan explain

Tengok board ni lapang sikit dada...ada garis panduan suami teman isteri bersalin...lega....saat nak bersalin memang perlukan suami disisi...baru la semangat sikit kan...tapi kalau operate tak dapat la teman..tunggu luar je....nak normal plsssssss..amin

Fokus jarak dekat....ingat yer yang boleh teman di HKL adalah SUAMI saja...huhu emak takleh..sedihhh..baru plan nak emak masuk jugakk

Dah pilihan bersalin disini maka nya Kelas Antenantal pun akan dijalankan disini jugak...oh yer baru nak pi Kelas Antenantal hari khamis ni (5/1/2012)...kelas antenantal ni better pegi dimana lokasi bersalin sebab nanti dia akan tunjuk bilik labour room bersalin..so nanti takde la gelabah ter cari cari kann..



WALAU DIMANA LOKASI BERSALIN ....TAK KIRA LA SWASTA ATAU KERAJAAN YANG PENTING SELAMAT BERSALIN....AMIN





Important : Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image. MIMY HAMID

18 comments:

Liyana said...

takut nye bile dh cite bab bersalin ni...huhu

Qhaifa Nur said...

4 anak lahir kat cini...tiada masalah bab layanan..yg pasti cini banyak doc pakar..

NanieZara said...

HKL pon bagus...ala klu private takleh terima dia tolak ke HKL jgak..sini kan ramai pakar...

yes..suami sepatutnya kena temankan kan kita masa nak bersalin nnti..tp klu suami lemah semangat tkut darah takyah lah kang dia plak pengsan..satu hal nak uruskan dia plak...hihihi

jaja_NorLiza said...

hopefully semuanya ok...jgn lupa minum air zam2 n mkn kurma..;-)

suria said...

kak mimi..kita bersalin kat HKL gak...superb!!!doc nurse, staff sume baik2 belaka....xde pon nk marah2 or tengking2....kalu mlm2, if mummy letih sgt,,nurse akn jaga baby...su 6hari menginap kat sini...layanan mmg best...p 1st clas xdpt..sbb full...su amek 2nd class...keadaan wad mmg la xselesa..tp nk selesa...bersalin kat umh je la...duit tue bnyk lagi nk guna lepas bersalin...ade org..bersalin mahal2...p lepas bersalin kemut nk kuar duit....rugi cam tue...mana leh jimat kita jimat...kalu jadi ape2 kat private...dorg tolak HKL gak...utk kita xpe la g goment..sakit sama je..bukan nk dok lama...su sbb special kes,,,2 yg lama...

Aty Fared said...

sape kate HKL tak bagus..HKL tu antara hospital terbaik dan mempunyai pakar2 yang boleh dipercayai..aku pernah dengar..rawatan terbaik dari HKL..sebab derang berpengalaman..cume mungkin sebab spital tu dah lame sangat..dah tak cantik glamer dan sempit lak tu..tengah bandar sibuk pulak..tu yang buat orang rase macam tak bagus..dokter private pernah cadangkan aku tau kalau aku nak beranak kat gomen spital..pergi jer ker HKL..hurrmm...so..aku rase pilihan ko masih lagi terbaik...[pendapat peribadi aku] :)

Mymie Sein said...

semoga semuanya berjalan dengan lancar.. Sebenarnya bagus gak gi gh ni sebab apa, apa2 risiko n doc pakar banyak dekat gh.. if sis gi private pun, ade case2 yg berisiko diorang tetap refer pada gh gak..n bila org gi gh banyak bad response, tu terpulang pada kita punya luck..macam saya gi serdang org cakap tak bagus, so far saya gi ok je.. depends kan..

mrs_nazir (Maz) said...

gud luck sis..my cousin ade keje ctu..male nurse..ehhehe...yup ada dengar gak HKL antara hosp terbaik..tp memang crowded la kot..takpe janji servis terbaik.. =))

Unknown said...

aku pun setuju.....tak kisahlah mana2...yg penting selamat...tp 1st baby kalau boleh mesti nak service terbaek...

amal said...

kalo saya dalam situasi akak pun saya akan pegi HKL ni. senang sebab dorang dah rekod kesihatan kita kan.. lagipon kalo beranak private pun kal ada complication dia akan hntr ke GH jugak.. cuma mungkinla, private ni lebih selesa. anyway, saya pun akan bersalin di GH je nanti kat Sabah ni, insyaallah :)

Anis Azalea said...

bagi aku gomen lagi baikla. hehe..bukan apa ubat dari gomen lagi bagus dari private, apapun Allah jua yang tentukan kesudahan untuk kita. semoga kau bersalin dgn selamat. hopefully dptla 1st class ek.

atoyissan said...

mi..rasanya swasta ke kerajaan ke takde bezanya..sakit bersalin sama jek..jahit pon sama jugak..aku dulu pon bersalin dkt kerajaan..nurse amatlah supportive..lagipon sekarang husband dh blh masuk sekali dlm labour room so takde masalah..pape pon doakan yg terbaik utk ko dan baby ..amin

hOtMaMa said...

sama... ms time saya dulu pun tiap2 bln kena rujuk kt pakar O&G.. sbb ada problem.. tak kira la kt mana sekali pun tempat bersalin tu, sakitnya tetap sama hehe.. yg penting ibu & baby selamat yea.. semoga dipermudahkan nanti :)

Queen said...

beb..kalau u dada sejarah sakit lain...better kat HKL..swasta pun sakit sama je.. skang HKL dah jauh ebih baik..mek pun ada teringingakla nakmasuk HKL.. murah je..

lepas bersalinbyk lagi nak pakai duit..pikir camnila..selesa ke tak selesa ke..sekejap je.. sape nak duduk hospital lama2 kan...

dankalau kene tahan lama pun..pikir gini jela...kalau kat swasta mau 5 6 ribu...jadi bertabah jela.. =)

smpan duit utk kegunaan anak kemudian2 hari nanti.. =)

Nailah Azman said...

Assalamualaikum. Semoga dipermudahkan segalanya.

Bitt (double IS) said...

wish u di permudahkan mimy...kat mana pon nak bersalin penting ketenangan ok...harap bertenang dan rilex ;)

Ann Ishak said...

tarik nafas hembus tarik nafas hembus...hahaha relax jangan stress ye

Unknown said...

assalam, feel free to visit my blog ... =) http://anadina-boutique.blogspot.com/...

Google