THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

17 October 2012

Fayel Food : Akhirnya Instant Food Jugak.....

Serajin rajin aku ke dapur untuk Fayel...akhirnya tumpas jugak aku ...surrender ...Fayel baru baru ni mengalami problem tak nak makan langsung...bila bagi makan menangis nangis beria...runtun jiwa aku nengok ...adakah aku masak tak sedap?? macam biasa solid food as like mom lain..simptom tak nak makan ni berlaku seminggu yang lepas...setelah mengigih la aku ni berpeluh berkejar nak memasak hidangan the best untuk anak...sekali bila nak bagi makan dia meluncur laju dengan walker dia...nak lari dari aku la tu...memang aku paksa gak makan...tapi ko tahan ke tengok muka paksaan sekali suap...mengamuk habis nak hantuk kepala...peel dia nak rampas apa orang makan...memang tak boleh la aku suap..kecuali nasi putih...hah ini dia nak...tapi bijak gak dia ni kalau pakai pinggan dia ..dia tolak..mesti pakai pinggan orang dewasa....haishhh memacam la dia ni

Sementelah aku bekerja aku sediakan juga solid food dia ikut aturan makan breakfast, lunch, dinner...tau tak nan hado...habis terbuang dia tak nak jamah langsung..rela la dia nak bersusu aje...mak aku asik la call kat opis ni...mengadu...Fayel tak nak makan...Fayel mengamuk tak suka makan...ingat aku nak biarkan ke...?? tetiap malam before sedia makanan aku rasa rasa makanan...kot kot la frozen tu basi ke apa ke?? so far frozen aku semua sampai seminggu je...lebih seminggu buang...okeh la mungkin dia tak nak frozen..mengigih esok aku bangun pagi nak sediakan fresh food...pun tak jalan...huwaaaa aku sedih...napa ni Fayel??

Takkan nak biar anak tak makan kot...nak biar dia minum susu je ke?? okay aku surrender bertukar kepada yang segera...matikla ramai kondem aku ni..kondem la aku....peduli hapa aku...selera anak memasing...i have no choice selera anak tak menentu...aku kena mencuba jugak...cakap senang la...apa susah masak la pagi pagi...yer senang ko cakap kan...aku ni bekerja...faham la sikit...kalau aku duk umah boleh la aku runding itu ini...concentrate amik masa suap dia ...aku kena kembali kan semula selera makan dia...aku nekad beli cerelac untuk Fayel...mahal ko sekotak RM10...tak berbaloi pada aku yang lebih prefer masak ni...percubaan memakan cerelac...hmmm HE LIKE IT...suka tengok dia makan....sambil berwalker datang semula nak makan lagi...nganga tanpa menangis...hati aku tersentuh tengok Fayel makan...selera makan dia dah ada...mungkin 

Tentang ini membuat aku berfikir sejenak...sebab musabab apa tak kena dengan makanan aku dan cerelac ni...opcos la tak sama...kandungan cerelac tu kan dah macam macam campur...aku nya fresh n natural...beza la...tapi dah itu kehendak selera Fayel...follow je la...tak yah paranoid sangat la yer...meh duduk di situasi anak tak nak makan baru la ko tau cemana...mak aku cakap maybe Fayel ni dah bosan makan benda yang sama ...lagi pun dia dah exposure makan since dia 5 bulan ++....dia dah rasa semua makanan...jadi dia nak cuba sesuatu yang lain dari lain...takpelah mak aku cakap...yang penting selera makan ada cukup la dari tak makan langsung macam last week amat membimbang kan..nak kata semua style aku dah cuba segala homemade solid food dari air tangan sendiri...akhirnya aku pasrah dengan selera anak bujang sorang ni...takpe la sementara nak makan cerelac ni makan je la..nanti sok lusa dah bosan mama masak yer...


Selera baru anakanda Fayel nak Cerelac pulak...baik lah..janji Fayel makan yer...kudap kudapan tu pun sama...sangat la feberet....owh selera anak kadang sukar dijangka....



ADA BEBERAPA RESEPI HOMEMADE SOLID FOOD FAYEL AKU TAK SHARING LAGI...HOMEMADE FOOD DIBUAT SEMASA SELERA FAYEL MASIH ADA...TUNGGU EH ...ADA COOKIES CEREAL DAN DONUT KENTANG KELEDEK






Important : Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image. MIMY HAMID

21 comments:

mrs kayrul said...

anak kayrul cukup 6 bulan terus bagi nestum tin jer...dasar mak malas masak macam nie la...hehehehe

masalah baru plak, sekarang hadif plak dah jemu makan nestum...huhuuhu..abis la maknya kena start masak

MOMMYLIN said...

budak memang macam tu mimi. Lin pun selalu masak bubur tuk hafidh. pelbagaikan ikan ayam sayuran. Tapi, kadang2 tu bagi biskut pun ok. cuma selang seli la. xde la asyik cerelec je kan.. mukin nak ubah selera tu...

as ♥ Leenda said...

takpelah kak, janji bujang sorang tu mau makan..senang sikit hati ni..hehe..

NHML said...

ermm macam ank kawan hsbnd yang saya tolong jaga...memang susah nk makan....tu dah besar dalam 2tahun lebih...bagi semua tak nk dah besar lagi pandai memilihkn?bubur tka nk, nasi tka nk,susu jek dari pagi smapai petang ayh dia ambil....risau jugak ank orang heeh....tapi satu yang perasan dia sangat sukakan cheese...

Wawa said...

Annaila makan cerelac beras perang tu la kalau mama dia ni malas masak. tp dua hari ni, masak bubur utk dia, sebaek die ngap je. muehehe. good girl.

DYatie ABakar said...

Arissa pun dah makan instant food...pilihan cereal...baby bites tu pun sama..she loves that cekedis so much..hihihihi...still makan bubur nasi pun dia ok..tp biasalah kan...anak yang berjauhan dari mak nih...huhuhu

Mr & Mrs Sallehudin said...

hmmm... maybe Fayel nak merasa food yg mahal pulak kot... kan.. :)

Myn said...

once in blue moon eh fayel. dia dah boring blended food kot babe,

try kasi by pieces. kadang kalo baby teething pun tanak maakan gak, dia gatal gusi maybe...

nasib dia nak cerelac, intan reject cerelac kecuali heinz. demand punye budak

~ NANA ~ said...

its ok dear..dh tu yg dia suka kn? hehe..farish ni taktau la camne nnti

mimie hamdan said...

padulikskan org beb... janji anak ko nak makan.. kenyang... itu yg penting... lain anak lain peel kan... anak aku lgsg tak makan apa smpi umur 3 tahun.. susu semata...

Aty Fared said...

betul ar cakap mak ko tu..aku pon selalu pikir macam tu..budak2 pon cerdik gak nak rse macam2..nak ubah selera...maacam kite gak...sesekali nak makan makanan segera kan walaupon mak dah masak kemain baik lagi lauk nyer...tak pe lah mi...yang penting adalah anak tu sendiri...kite dah nak bagi die yang terbaik..tapi die jugak berhak buat pilihan kan..jangan risau sangat..[lalagi ape yg orang nak pikir] yang penting anak tu cukup makan..:)

farahfatihah said...

xpe babe..anak aku pun cam tu gak..selang seli cerelac..budak dah besar dah pandai milih kan..

farahfatihah said...

xpe babe..anak aku pun cam tu gak..selang seli cerelac..budak dah besar dah pandai milih kan..

farahfatihah said...

xpe babe..anak aku pun cam tu gak..selang seli cerelac..budak dah besar dah pandai milih kan..

antalya said...

cerelac manis. ada kandungan gula. sbb tu bdk2 suka.xpela babe asalkan yur son nak mkn.bg jelah. sok sok tukar la semula pd yur homemade solid food ok

Halimaton Hanafee said...

alah nanti dia nak balik mkn bubur..mcm anak sy dulu...kejap bubur pastu die mcm taknak bg cerelac plak..pastu cerelac dia dh tak nak bg balik bubur..smpai lah skrg berselera mkn bubur...

jaja said...

salaam..hai mimi..
as my experience..my anak dara pun..
mmg ada stage yg tiba2 x nak makan..buat apa pun x nak..tapi selera nak makan tu mmg akan datang balik..mula2 mmg risau..tapi bila ada 2 3 kali dah jadi...as long dia makan walaupun sikit..alhamdulillah dah rasa..:)

Ros Anis Rusli said...

xpe kak..yg pntg fayel mkn..xkan nk gagah pthankan homemade food sampai anak xmo mkn bhari2..sgup ke nk tgk anak xmkn kan?..

Golden Rose said...

biasala tu tekak bebudak mcm kita gak....muak makan benda yg sama....tak salah if nak bg instant ni...yg penting anak makan kenyang tu pun dah Alhamdulillah

m@m@yAyA said...

ala xpelah akk jnji ia stil nak mkn..~
yelah selera ank ni berubh2,nti dia da bosan mkn yg nie msti dia nak akk masak lak..

Nti akk share resipi lg tau,gmntar nak try wat mknan tuk yaya~

nini said...

Amboiii fayellll....sian mama...hihi

Google