THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

18 October 2012

Keperluan Untuk Bangun Malam Bancuh Susu FM

Semenjak Fayel setiap malam dah tak direct breastfeed ni maka aku membayangkan akan bermula la rabak mata bangun terhegeh nak sediakan susu tengah malam...macam aku before ni dah biasa direct BF kan...nangis je terus sumbat senyap terus tido tak payah nak susah tergopoh gapah nak bangun nak bancuh susu tengah malam...yer yer itu masa direct BF...now dah ala ala nightmare gak ni...sejak takde direct BF ni...keperluan tengah malam memang kena sedia la...macam biasa baby ni demand sikit...nak susu panas...sejuk sikit kang merajuk...

Kebetulan pulak baca blog Liyana SCR...dia pun citer experience dia preparation bancuh susu formula tengah malam..yang ni version aku lak...macam dia pakai warmer kan...aku rasa ramai gak pakai warmer...aku ada gak warmer jenis little bean ...tapi tak reti guna...muahahaha..at last benda tu jadi pekasam perhiasan semata..ntah mana aku letak...aku lebih prefer guna flask/thermos...ini thermos baik punyeeeeeee....sapa la yang hadiahkan aku masa kahwin...memang tak rugi berbaloi la...meh nak kiss sikit sapa bagi...aku pun tak tau sapa...tapi si pemberi ni bagi memang sesuai digunakan di kala aku dah ada baby....terima kasih la banyak banyak...thermos yang senang guna tak payah pakai elektrik...just pam tekan saja...brand thermos lak tu...tau je la panas nya bertahan la 3-4 hari...fuhh terbaik setel masalah bangun malam terhegeh dengan air panas...sampai sekarang tercari sapa lagi bagi ni...


inilah thermos sebijik dalam gambar...hadiah kawen tau...berbaloi baloi berguna rupanya bila dah ada anak...sapa la pemberi nya yer...terima kasih bebanyak...

Bila dah ada thermos ni rasanya tak la sesusah sangat pun penyediaan bancuhan susu FM tengah malam ni....even rasa direct BF lagi senang kan...memang la tak payah sedia keperluan bagai....macam bancuh susu lain kena pastikan keperluan cukup setel ok je.....macam aku just sediakan standby untuk tengah malam seperti :

Thermos air panas (isi penuh untuk cukup kan 3-4 hari)
2 botol tumbler air penuh 
2 botol susu kosong siap letak air 
Container susu (3 bahagian siap ikut sukatan)

Siap sedia 4 perkara di atas ...maka setel la masalah kelam kabut...boleh la tido dengan rileks dan nyenyak...tetiba Fayel menangis je nak susu tengah malam ...mari la kita membancuh...tak susah pun..keperluan dah sedia...just pam tekan thermos air panas dalam 3 oz..then tambah air cukupkan 8 oz...tak pun isi kan air siap siap dalam botol kosong tambah air panas je lagi senang...then just drop sukatan susu....siap !!...ok dah boleh minum...Fayel lak minum jenis pejam mata...dia tak nak menyusu sambil beriba...dia nak berbaring sambil mengiring menyusu sampai dia terlelap...memula aku risau gak takut tersedak kan...tapi since aku pakai botol jenis Pigeon Peristaltic ni ...tak de la risau sangat...susu tak keluar kalau baby tak sucking...walau dia menyusu sambil berbaring aku tetap pantau gak...habis dia menyusu habis...aku dukung urut belakang dia beburp ..then Fayel tido...senang sangat ...walau kadang kena bangun 2 kali tapi aku rasa tak lah rasa menyusahkan as long keperluan siap sedia...

Ok siap sedia tepi katil...tapi katil tu perhiasan je sekarang...kami anak beranak dah tido bawah bentang tilam...hehehe...








Important : Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image. MIMY HAMID

10 comments:

Wawa said...

kene standby gak ni. takut gak naila jadi fayel tolak tetek mak dia ni haaa. hahaha. so far memalam mmg senang, selak, nah ko nyot2. bangun2 tgk lupe nk tutup baju balik. klu anak da besar, nmpak mak nye cenggitu, bikin malu je. :p

mamyharraz said...

ada ank kecik ni kan..termos mmg kwn baik kita..mudahkan keje.

sy dulu harraz baby sampailah umur 2 tahun+ malam2 sy bangun 4-5 kali utk bancuh susu dia! 4-5 kali okeh fuhh~

Me, Myself and I said...

samalah kita.. semua brg2 tu mmg hubby akan siapkan letak dlm bilik terus.. senang.. hehehe

izwahasnan said...

hai.. kawan2... izwa pula guna wammer je... tapi kalua ikutkan sebenarnya wa ak guna pun air panas...

Izwa guna air miniral sahaja hari2 untuk buat susu Damia... dia memang tak biasa minum susu tak panas... alhamdulillah perutnye tak kembung...

cuma malam izwa terpaksa letak susu Damia dalam wammer n seTKAN 30 DARJAH... susu nye suam sahaja... sebabnye wa buat macam 2... tidur dalam aircorn so airnye dah sejuk macam dalam peti ais

Gi jenjalan izwa tak perlu bawa tarmos... hanya sebotol air miniral 1 liter sahaja.. senang nak jenjalan...

as ♥ Leenda said...

sejak asyraf sh besor ni, kitorg tak tido dlm bilik dah..tido kt hall depan tv anak beranak..bentang tilam..hehe..
lagi dekat dgn dapor..so, menyenangkan abah dia bangun bancuh susu..hehe..
mummy tolong tukar diapers..

mekchu said...

smbil pejam mata pun boleh bancuh susu.. tp baik2 takut terkena air panas..

ko mmg burp kan fayel lagi ehh? bertambah selesa lah dia kan..

Unknown said...

Assalammualaikum!

Saya ada jual romper dan cloth diaper baby yang murah..
Kalau free boleh click:

http://annsukashopping.blogspot.com/

Sorry ganggu..!

Ann Izwan.

Sorry tumpang iklan..kalau mrh ley delete..sorry ye!

Deqna said...

aku dulu2 pun lps marissa stop bf pun aku standby gak brg2 ni sumer. Tapi alih2 sampai ke pagi dia tido tak bgn2. Dia memang klu tido memang tak heran nak susu, tido lagi best kot. Sampai sekrg. Hrp2 adik dia ni pun camni jgk lah hendaknya.

mrs kayrul said...

sama la kes..bentang jer tilam kat bawah. katil dah jadi muzium...huhuhu

Aty Fared said...

begitu lah kehidupan beranak kecik kan.. aku ni pon tak tau ar macamane nanti...buat mase ni tak reti lagi nak bancuh susu..nak pakai tepung ape pon tak pikir..aritu ade belek2...siap cakap ngan laki aku..kalau terdesak sayang beli yang nie eh...tapi dier buat bodo jer..ggrrr....malas nak bangun malam bancuh susu ler tewwww....

Google