THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

06 January 2011

Berdegil Nak Buat Bergedil



Ini ialah Bergedil...ye ini adalah buatan sendiri by aku...hehe..sila la percaya...rajin kan aku sekarang...errr akan datang tak tau la...datang vitamin M (malas)....makan luar le jawabnya...huuhhu....ni aku try test masak benda yang aku suka makan...hahah keji kan..bukan kesukaan laki...laki aku makan benda semua advance...masakan kampung la especially...aku memang tak reti la.....nanti la ek try satu persatu...tu yang degil gile nak jugak buat bergedil..sebab aku kalau makan mesti kena ada bergedil...beli sebijik bergedil dah 50 sen...dah la kecik nonet pulak tu kosong inti takde bahan bahan daging or ayam....baiklah nak banyak bahan buat la sendiri...dah la dapat banyak lak tu...sekali makan berbiji biji...so fine !! ni ha aku buat sendiri....hamik ko selonggok ayam aku letak.....untuk pertama kali nya inilah hasil bergedil ayam buatan tangan aku...tak pakai daging sebab aku tak gemar daging..dah tunjuk bagi resepi la...sempoi giler..sambil pejam mata pun boleh...try ar






Bergedil Ayam

isi ayam dipotong, direrbus dan ditumbuk halus...pehh pakai lesung batu aku..tradisional gitu

bawang goreng 2 genggam ditumbukk...ikut suka...aku hantu bawang goreng tu yang banyak

 
kentang 10 biji potong potong pastu rebus...dah tu kasi goreng agak agak sampai lembik sikit...pastu tumbuk gak...

campur bahan di atas semua sekali.dan gaul kan serata...masukkan garam, serbuk lada hitam,


kacau sebati sampai rasa puas hati ngan kerangupan nya...kita kasi goreng atas dapur..eh gambar terbalik..pandai pandai la korang teleng kepala nengok..

bergedil siap di bentuk ikut suka hati....aku buat kecik kecik dapat la dalam 40 biji...boleh la buat makan ..jangan lupa masa nak goreng tu...gaul ngan pecahan telur yer....campur kuning & putih....pastu makan panas panas ngan nasi pehhhhhhhhhhhh.....lemak berjoget riang...hahaha..







I LOVE BERGEDIL...TU PASAL DEGIL...hahaha 









Important :Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image.MIMY HAMID

14 comments:

liyana said...

ai love begedil juge... lapa lapa

kella said...

weh... abbi aku pun suka nih! huhu.. ini sudah baguss..

Queen said...

suke jugak dgn bergedil ni..tapi tak reti buat..dulu buat hancor....huhuhu

ratusiput said...

gud2..blajo masak slow2 nok..lelama nnti ko pro... :) bertambah maju la body en awak pasni...ehehe...

cik xxx said...

mimy,

' lemak berjoget riang '

muahaha, aku obses ayat2 berkenaan lemak nieh..
syabbas rajooo !

DedOllY said...

aik..mana entry pasal mekup mac tu? huhu

POSH76 said...

beb nampak senangla harus nak buat ni...me too suka bergedil hehe

kella said...

mimy! terkojut katak aku tengok tiba2 komen tak sampai seminit tiba2 ada 9 komen! aku ingatkan cepat betul orang yang menjawab teka teki tu..
rupenyer kau....

hehehehe.... terporanjat mak!

hehe.. anyway terima kasih!
memang mimy..

kau dari dulu lagi dok ikut aku dan dok komen aku! kalau takda ko siapalah aku di dunia blogger ini! cheee....hehehe..

terim kasih sekali lagi.. :)
ada begedil lebih tak? :p

kella said...

terima kasih sebab support aku!
tiba2 aku rasa terharu di sini pulop! huk huk..

Mia-Ina said...

wah tahniah rajinnya msk kak mimy nie sejak dh kahwin..mia suke tue

ieda said...

salam dikk :)
suke makan .. tapi nak buat x pandai .. mcm senang jer kan dikk

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

ya..i lup bergedil too....sedap banget kan..nok.aku posa nie nok..huhhuhuhu kejam..kejam..

Softtouch [Hanim] said...

sama...sy pun suka bergedil...suka sgt.....

Ann Ishak said...

ko memang peminat tegar begedil kan sejak dari dl kala lagi...begedil makanan wajib ambik

Google