THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

24 September 2012

Fayel Food : Penyediaan Stok Sup Ayam

Halu aku today nak story mory pasal makanan baby lagi..hukhuk...resepi makanan orang tua aku memang tak reti lol..hehehe...mama fayel reti buat solid food fayel aje..aku dah pernah buat entry stok ikan bilis kan...hah ni pulak stok sup ayam...stil lagi no garam, gula, kicap , perasa...ini original homemade...terbaik dari dapur wok...lagi fayel dah 7 bulan ni ..pandai demand rasa rasa...satu lagi perkongsian bersama...adalah cara membuat stok sup ayam....boleh disimpan buat stok frozen jugak...dimasak pekat pekat selama 3 jam...lagi pekat lagi sedap buat stok...stok kiub ayam ni sedap dimakan bersama bubur nasi ...yummmy...berselera anak mak noks...ok mari mari semua nak tunjuk ni :)


Baby fayel dah nak masuk 8 bulan...so aku dh start menumis ...memula tumis bawang putih,halia racik halus ngan olive oil sesudu...sampai naik bau...then letak air

Lepas tu sediakan bahan untuk direndam bersama seperti batang saderi, carrot..nak sedap lagi tambah la daun or sayur lain...macam daun sup ke...aku just tambah 2 bahan tu je...batang saderi tu je dah menambau bauan menyelerakan..

Masukkan jugak bahagian ayam...aku masukkan 3 bahagian seperti, kaki ayam, tulang ayam, dan isi ayam..jangan lupa sebelum tu bersihkan ayam yer...

Tutup dan biar dia mereneh/masak mengelegak selama 3 jam...lagi pekat lagi sedap...

Jenguk jenguk tengok masih belum pekat lagi..ok boleh tutup balik periuk ..gi tengok tv jap..boleh jugak nak sedap tabur sikit stok ikan bilis homemade..

Ni hampir nak ke 3 jam..air dah meresap bahan...ayam pun nampak dah masak rebus...bau pun dah naik selera...

Air tadi ditos tapis untuk diambil supnya...

Gini rhopaaa ayam yang tinggal..jangn buang...leh amik isi dia untuk buat stok isi ayam....

Okeh siap disimpan dalam bekas dadih untuk difrozenkan...cukuplah bekalan seminggu

Sedia untuk difrozen kan...masuk siap siap dalam bekas lain...aku tutup sebab peti ais bercampur bahan lain...kan berbau campur lak

Stok stok frozen Solid Food mula bersesak dalam peti ais...

menu yang telah dicampur stok sup ayam ..bubur nasi + bayam + stok sup ayam + stok ikan bilis



KETEMUAN LAGI DI MENU HOMEMADE SOLID FOOD FAYEL..BYE




Important : Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image. MIMY HAMID

8 comments:

Azian Elias said...

ALHAMDULLILAH.. rajinnya mummy...

Mrs. Norrie said...

kene beli peti ais baru nnti nih

SUHAIDA said...

yeahh!! mama fayel ni hebat!!

mommychaa said...

gigih kak...i like it so much! i dah kureng gigih lately..ahaks!

Aty Fared said...

Aku lak yg lapo nengok nyer..okey..time nak masak..;p

Aku ngah terujer ni carik menu idea tuk solid food qaleef..:-) eehh..ko dah brli hand blender tu?

Ina Khairina said...

alahai rajin sungguh mama fayel ni....padan la budak hemsem tu makin bambam,sokmo mkn sedap2 mama dia buat

Nurmala Mazlan said...

Rajinnye kau ni nok...
Aku bila Khaleef dah besar² tu aku dah malas sikit..Hehehehe~ Sbb dia kuat makan la...Badan jeks x naik

mekchu said...

kalo nk buat sikit2 mmg malas... fayel dah bleh ada freezer sndiri ni.. nnti gadoh2 ngan tokmak.. hihihi..

Google