THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

21 September 2012

Fayel Food : Nasi Ikan Merah Berkrim

Nak berkongsi salah satu makan favourite Fayel di usia 7 bulan...disebabkan dia dah macam agak boring je nak makan...aku perkenal makanan Ikan...sepatutnya belum boleh sesuai lagi..aku pepandai je kan...walaweh kena cari something yang dia suka...so untuk pengenalan protein...aku introduce ikan la..hope dia tak alergik la...ikut 4 days rules..Alhamdulilah takde..so aku mengisytiharkan...Fayel takde alergic ikan..Fayel suka makan ikan...memula aku kenalkan ikan merah...dan suka kalau makanan tu creamy...so ting ting dapat idea...perkenal sweet corn/ jagung pulak  dalam masakan...dan bagi look oily tumis sikit pakai virgin olive oil.....owh mengigih la aku masak nak pastikan kali ni Fayel berselera makan...dan ternyata senang hati nengok laju je dia menganga..ok good boy..disebabkan suka makan ikan...nanti mama masak ikan salmon lak...lagi berkhasiat...kita bikin grill pulak...weee...ok this week nak cari ikan salmon la...



Bahan bahan kena sedia dulu..olive oil 1 sudu untuk tumis, semua bahan dalam bentuk puri senang je...puri bubur, puri jagung, puri labu, puri kacang peas, puri kentang, puri ikan merah..

Memula masukkan puri bubur nasi..biarkan masak larut then baru masukkan semua bahan...dan aku campurkan carrot chooped gak nak bagi lagi lemak sedap dan tabur sikit stok serbuk ikan bilis homemade...kacau kacau sampai nampak berkrim disukai ramai

Nah hasilnya...sebelum itu ditapis dulu...nampak tak ala ala creamy

Licin Fayel makan...sangat teruja dia pengenalan makan ikan merah berkrim ni...



NANTI AKU RAJIN TEPEK LAGI RESEPI BABY PERMINTAAN RAMAI NI KAY...




Important : Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image. MIMY HAMID

6 comments:

MOMMYLIN said...

menarik.. nak resepi ye.. :)

Mooniqueen said...

Wahhh rajinnya memasak... Takpelah Demi anak kan... Tu bukan takat anak je selera, tukang menyuap pun takut join sekali... Hehehe...

mekchu said...

a ahhh.. permintaan mekchu la tuuu...

Ann Ishak said...

nak ikan mama...lagi dan lagi dan lagi ;p

ReYNa said...

nak belajar resipi solid food ngan u ni,huhu,selalu tgk blog u pasal solid food for baby:)

NM02 said...

boleh la try utk qays nnt... ok, perbanyakkan lagi menu utk si kecil, saya pun boleh tumpang cuba gak. hehehe

Google