THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

11 September 2012

Fayel Food : Frozen Menyenangkan Ibu Bekerja

Muahahaha hari ni diisytihar entry makanan Fayel aje...gitulah berlambak dalam draft kan...pasal Food Fayel aku memang merajinkan diri dari kemalasan semata mata nak masak untuk anak...aku sendiri tak percaya aku boleh buat...Encik Awak pun kagum hokeh...dia terus senyap x cakap apa..tengok aku buat itu ini...dia awal memang tak konpiden...lalalalala...but apapun setakat wat puree memang ar senang ya amat...cuma masa dan renyah je la...aku sanggup buat ni sebab nengok Fayel suka makan...aku tgk dia berselera makan aku jadi bertambah suka nak explore makanan dia...cer tengok bila dah leh makan advance cemana...mampukah?? tak leh cakap sekarang...will see...

Kat pasaran berlambak makanan instant baby...puree buah /sayur mix match pun ada jual...aku tak terpikir nak beli yang dalam botol tu sebab aku memang nak merajinkan diri menyusahkan badan buat sendiri..yo la tu badan sakit pening merungut kannnnnn..hahaha...takpe cobaan dugaan jadi mak...baru la challenge..lagipun apa yang aku baca dan dengar ceramah bahan instant ni banyak bahan pengawet..kandungan gula tinggi......lagipun aku nak menggalakkan Fayel makan sayur macam papa dia...aku kan tak makan sayur kulit tak cantik.....uweekk sayur...

Untuk menyenangkan rutin mak mak yang berkerja macam aku ni...yang pulak tu malas nak bangun pagi masak buat fresh..lebih pentingkan tido aje kan..ahaksss...hah memang sesuaila memfrozen makanan...frozen ni la paling senang nak buat...selepas stim, blend tapis...setel semua masuk je dalam bekas kiub...aku pakai kiub ais batu je..pastikan cari bertutup ye...berlambak jual kat giant, daiso, tesco, JJ...tak bertutup kang bau ikan ayam pulak meresap...kalau nak tau detail pasal frozen ni sila lawat website ni yer Freezing Homemade Baby Food..sini banyak info...aku tak kuasa la nak citer panjang lebar kannn....yang pasti makanan frozen adalah selamat....pastikan tarikh masa di catat...aku buat untuk seminggu so aku tak catat la...dia sama je konsep macam susu ibu EBM...nak memanaskan pun sama jugak...kalau korang tanya aku..muahahahah..kadang aku culas nak cepat pakai microwave hohoho..masa terluang rajin aku pakai warmer...nak lagi rajin aku rendam dalam cawan bawah ada airpanas...memana je la yang senang, cepat mudah..


Ready nak frozen masuk dalam aiskiub..aiskiub ni brand jingle jingle..haa ni memang best...BPA free harga RM12.90...nak keluarkan frozen pun senang....kalau nak murah beli giant, JJ, daiso...pastikan bertutup rapat yer


Biasa bila dah frozen dah mengeras...ketulan kiub tu aku simpan dalam bekas lain...so jimat la storage ais kiub kan..asing kan ikut jenis sayur...kat bawah ni bayam kiub dan brokoli kiun

Pengasingan Labu kiub dan Keledek Kiub...

Rutin mak bekerja dari malam dah pikir apa nak ready makan untuk esok..biasa aku buat...kiub set breakfast dan kiub set lunch...campur la segala bagai..esok senang je terus heat...

Ala serba sedikit campur campur...now Fayel 7 bulan try introduce ikan merah...letak la 2 kiub nasi, 1 kiub kentang, 1 kiub jagung, i kiub labu dan 1 kiub green peas...ni konon nak masak BUBUR NASI IKAN MERAH CREAMY

Ni packing untuk simpanan dalam peti ais...kiub kiub frozen siap masuk plastik...senang simpan ikut jenis buah sayur...setel...senang lenang aku jap dalam masa 1-2 minggu pastu stok habis mula la kenduri lagi...hhehehe...penat tapi best fun gitu

Untuk pastikan kiub terjamin dan takde meresap bau ikan, udang, ayam sotong..aku simpan semua plastik dalam ini bekas....senang bah kalau kau.....nak prepare keluarkan aje pilih la apa menu...senang kan.....okeh yang nak mencuba teknik frozen ini..selamat mencuba






Important : Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image. MIMY HAMID

15 comments:

YanaHime said...

Mimy, klu letak dlm plastik beg tak melekat ke? Bl dh frozen sllnya benda2 kat frozen part ni sll melekat

Deqna said...

byk tul stok makanan fayel.. kagum aku kat ko.... aku ingat pasni aku pun nak wat cam tu jugak lah...memang fayel dapat khasiat yg secukupnya.. sgt variety menu ko...

aku dulu kasi marissa, bayam, tak bayam carrot, tak pun kentang... pastu satu meal satu jenis jer aku letak.. rupanya leh campur2.. barulah anak pun semangat nak makan kan...

Ros Anis Rusli said...

besnya tgk frozen food fayel...entry akak ni bg smangat la..insyallah anak anis airiell naty 6 bulan, anis nk wat ceni gak..wpun kita ni ibu2 bkerja, tp ttp mmpu bg anak mkn hasil air tgn sndiri..bukan cerelac!

Jen Jen Areff said...

terbaikkkkk....

kagum ngan kak mimy.. untung fayel...
contoh yang baik.. insya-allah for my future life nanti... bagus utk dpraktikkan...

noradzlina.kamdani said...

kagum aku mimy...
aku akn ikut contoh ko ni...insyaallah.
teruskan usaha ko bg fayel mkn yg ko proses sdn bhd..bagus.

mekchu said...

oooo.. mcm tu.. pas tu ikut suka kita la ye hari ni nak campur apa.. esok campur apa.. smpaikan nasi pun ko frozen kan ke?

excited aku baca kisah solid food fayel ni..

Unknown said...

pasni kalo i dah bengkrap mau beli cube baby yg mahal tu i try ur way pulak. huh! senang keja tapi petisejuk plak tade space koo...mak mentua ku petisejuknya mengalahkan peti kat Tesco...kau mampuuuu? wahahahahah!

ape2 pon terbaik kak! i love u!

Ann Ishak said...

Dah macam bungkus lauk kenduri pulak lepas masuk plastik tu ;p

Anonymous said...

untung Fayel mcm2 mama dia sediakan... :D

FaiiYatt said...

Hye mimi..true! bukan hanya menyenangkan, tapi yang paling penting berkhasiat! ramai orang cakap "ala, kesian baby makan frozen2, bagilah fresh" tergelak saya dalam hati sambil terdetik 'kau tu bagi nestum, cerelac bagai tu ingat banyak elok ke, lagi banyak garam gulanya & ntah apa2 lagi bahan msg dalamnya' For me, biarlah kita bertungkus lumus weekend buat stock seminggu daripada anak makan makanan yang ntah macam mana penyediaannya..sungguh tak sampai hati!

Liyana said...

untg fayel dpt mama yg rajin... hehe

Unknown said...

menarik la kak mimy.. jangan lupa datang open house riri esok tau

Mrs. Norrie said...

serius aku memang malas..anak aku nak mkn aku buat terus mkn....hehhehee

Anonymous said...

bagusnye.... semoga mendapat rahmat Allah atas kasih syg awk kat anak awk ^__^

nini said...

Ni klo makan tuk kite pon boleh je kan....hahaha kite kan bz cam ni cam cepatje nak prepare...hihi

Google