THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

12 March 2012

Czer oh Czer ... Terbukak Jugakk !!!

Ramai tau kan aku bersalin kaedah czer...bukan elective czer yer ..tapi emergency czer..yer Fayel lahir ikut tingkap...tak dapat gak nak normal ..padahal dah berjam jam dalam labour room kononnya nak try normal..tak dapek jugakk...aku pasrah je la czer...czer ni kan aku cakap tak la sakit tapi selepas itu dalam pantang nak menjaga tu...peritt..masa memula lepas buka jahitan kesan pain killer pun dah habis...haiyoo sangat bisa..dah la aku duk sepital 3 hari...tension...pastu baru la nak belajar breastfeed baby...ngan cara duduk, pegang baby bagi aku susah la dalam keadaan czer...tapi aku kena be strong...have too lol...kalau tak payah la baby tak minum susu badan la gamak nyaaa

Lepas 3 hari dah boleh discharge hospital ..then balik umah...nasib la aku duk umah mak aku...serba serbi semua mak aku handle with care...dari segi makan minum, pantang masa bersalin di jaga...bersalin czer cara penjagaan tak sama macam normal...agak rapi sikit la...mak aku lak dia tak de experience bab bersalin czer..semua anak bersalin normal...so aku banyak mengexplore google cari info cara penjagaan czer ni...czer ni kena pastikan sentiasa kering...nak mandi pun risau takut lembap...kena keringkan betul betul..aku pakai hairdryer untuk keringkan sambil duk bawah kipas kuat...

Bab makan lak...sepanjang 2 minggu makanan lunch, dinner aku Ikan Haruan...nak cepat baik katenya....gigih aku makan..sedap lak mak aku masak...menu bertukar setiap hari..kadang buat sup, bakar, kukus...pati ikan haruan pun aku beli 2 kotak tp sempat makan 2 botol jek...Fayel kena jaundis...so terus stop...selain tu..oren sunkist pun elok untuk memcepatkan luka dan mengurangkan sembelit.....aku makan itu aje la dalam nak jaga luka czer ni...pantang aku agak renyah sikit...sebab Fayel kena jaundis lak...aduyaiii...asik la ke ulang alik hospital sampai kena warded...dah la aku sakit czer tak hilang..kalau warded tu hospital gomen..husband boleh stay sampai 10 malam aje...memang payah dan siksa la aku nak uruskan Fayel sorang diri di tengah malam...yer la biasa EA yang jaga Fayel tengah malam...aku hanya breastfeed aje...

Punya la kemain kan citer menjaga bab penjagaan Czer..tp malangnya.....huk huk...terbukak jugak!! dek kerana nak cepat baik...aku telah tersilap langkah...aku sapu gel gamat di tempat kering luka czer...3 x sehari tu..dah la gel tu lembap..basah...2 hari aku pakai...EA la pasan masa dia hair dryer luka...dia kata apsal nampak lelehan air keluar..tekap ada nanah...dan agak sakit sikit sebab luka ada beberapa bahagian tertentu terbukak sikit...iskkkkk aku cuak lak...tak la aku bgtau apa aku buat...aku diam je..EA kata kan dah kering apsal jadi cam ni...aku diam je..then aku buka rahsia aku pakai gel gamat...EA bebel macam hapa..iskkk ...malam tu jugak EA suh aku gi klinik...(tak pi hospital hihihi takut manatau kena jahit balik)...check punya check...doktor tu mention czer aku dah kena infection sebab lembap...huwaaa..nasib doktor cakap tak pe sikit je boleh baik..tapi renyah sikit hari hari kena datang buat dressing cuci luka sampai luka tertutup dan kering...

Bunyi senang ulang alik datang dressing cuci je..tapi renyah la jugak..dah la dalam pantang tak leh drive...EA lak keje...masa nak pegi Fayel nak menyusu...kira masa nak baik ni banyak la pulak halangannya...maklum la dalam pantang mana leh jejak tanah keluar sana sini..tapi aku terpaksa tak ikut pantang tu demi nak baik cepat czer...dengan berstokin , sanggul tinggi redah aje gi klinik yang jaraknya lebih kurang 8 km dari umah aku...terpaksa la EA berkorban kan...nasib klinik ni 24 jam..biasa aku redah malam...dressing czer ingat kan seminggu masuk ni dah 3 minggu still ulang alik lagi..belah kanan dah kering...tapi belah kiri lum kering sepenuhnya..kena la lagi pi klinik...penatttttttt..hope czer kering masa tempoh 44 hari pantang ...tak larat dah body ni...nampaknya kena pantang semula la nampaknya..sambung lagi ke 60 hari..huhuh sanggup?? terpaksa sanggup je la...demi kesihatan dalaman kannnnnnnn...

ini bukan perut aku tapi sumber dari www.caesarian.co.uk...pada yang nak tengok scar czer ni la rhopanyaa kalau luka kering dan cantik...tapi aku nya huk hukkkkkkkk bayangkan di celah garis tu ada terbuka ...gitula jadi kat perut aku...

Lebih kurang buka sikit macam dalam gambar tu la..pastu ada kuar nanah sikit...eee ngeri la nak citer......takutttttttt..nasib buka sikit boleh nak bagi tutup sikit..kalau tak mau nya kena jahit balik...tidakkkkkk

aku punya czer bertampal aje la...hari hari kena ulang alik klinik buat dressing..dah 3 minggu oiii...cepatla baik wahai perut czer ku...tak sanggup berenyah renyah ni...

keranamu Gel Gamat ..czer ku terbukakkkk...lol aku yang salah bukan gel ni..hihi..dah kering lagi mau sapu jadi lembap daaaaaaa...owh nak bagi FREE sapa yang bersalin normal..sapa mau...


PENGAJARAN BUAT DIRI AKU GAK NI PASNI ALERT SIKIT BAB PENJAGAAN CZER..PERUT NAK PAKAI LAMA OII BUKAN SEBULAN DUA....



Important : Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image. MIMY HAMID

25 comments:

Liyana said...

huhu ngilu kak.. jage diri k..

mamyharraz said...

ngilunya mimy...harap luka czer awk cepat sembuh.

sy dulu pun czer tp 3 minggu dah kering sbb amik pati ikan haruan 2x sehari beli kt the mall perisa mint.

mekchu said...

sakit tu nokkkkk.... adoiiii part nanah tu aku tau mmg ko merana.. sabar ye.. jgn memandai lagik pas ni

SURIA AMANDA said...

mak oiiiii....perit plak perut ku...nasib baik along bersalinkan dania normal..

hazira said...

saya ada pengalaman czer terbuka,,
doktor advise crh g hsptl besar tuk jahit ,,tp sbb tkt sy taknak ,
tapi nurse kat klinik tu bg tahu kalau tkt srh beli satu gel nama dia DUODERM (hydroactive gel )
kat farmasi .mmg elok ,,3 hari jer daging tu bersambung semula ,,,hahaha

~ NANA ~ said...

erkkk ngerinya! ssh jugak ek nk pantang kalau kena czer ni...mcm leceh jer...huhu

apa2 pon take care k...semoga cpt sembuh

diary_ciknaa said...

fuuuuhh.. seriau! tp bukan salah akak. salahkan gamat tuh.. hehe. :)

shuhadah Zainol said...

kesian akak...cepat sembuh tau...huhu..

Aty Fared said...

eerrkk..takut lak aku bace..aku pon blur pasal czer care ni..kot2 lah nanti aku kene czer gak kan..mane nak tau...hurrmm...

Lyena Vee said...

erk, seriauuuunyerr! neway, good info jugak la. mana la tau kot2 yg blom bersalin nih, tiba2 emergency czer kan. huhuhu

Ina Khairina said...

errkkk ngeri!sib baik kita 2x bersalin czer x pernah terbuka mcm ni,minta simpang...

m@m@yAyA said...

alahai kak ngilu plak bla bc cte akk nie..~
akk pasni jg leklok tau,isau jer plak nti dpt mslh lain plak..

Kella said...

panjang citer ko..aku baca sampai abis..
begitulah bersalin ni banyak pengorbanannya kan mimy..
Aku pun belum tahu keadaannya kalau aku bagaimana pula..
aku doakan czer ko cepat kering..ko cepat sembuh k..

Nadine said...

Seriaunya Mimy baca ur story ni! Nasibla I ni dah 2x czer pun alhamdulillah takde pape. mmg jaga bebetul sbb takut jd benda2 mcm ni la..huhu

phatgurl said...

I pun czer gak dulu tapi alhamdulillah ok. My friend mmg dah bagi warning awal2 jgn letak segala bentuk gamat kat luka tu sbb nanti mudarat. Gamat mmg x sesuai utk ubat luka operation unless dimakan. Papepun get well soon & take care. Welcome to motherhood :-)

Softtouch [Hanim] said...

Aduiiiii ngilunya...semoga lukanya cpt sembuh ye mimi

LiAnA said...

sy 2 kali czer.. doc bekalkan film spray utk pakai b4 dgn after mandi.. utk elakkan luka basah dn lembab.. so far ok jer..

Mrs Nazar said...

ala kak mimi..masa nak discharge doktor x pesan ke apa bley ngan x? masa saya dulu..memang doktor terangkan cara penjagaan..

siap dia pesan jgn bertungku..jgn berbengkung..jgn sapu apa-apa pun pada luka...gamat fresh ke.. minyak ker gamat ker ....cuma dia bagitau..boleh beli spray kat farmasi..jgn luka kena air....kan masa kita nak balik tu ..doktor ada spray satu bendakan..bila mandi dia hilang..ha benda tu bley beli....alhamdullilah..semua jadi ok jer...

yang pasal buah oren tu pun dia ada cakap gak soh mkn byk2..supaya cepat sembuh...

Pepel BoNda AmaNi said...

ngeri seyyyy aku dengar story ko hari tue....

Herba Diabetis said...

Salam Puan, Sepatutnya luka masih basah cepat2 kita sapukan dengan gel gamat tu, kebarangkalian luka berparut adalah tipis...

Unknown said...

Mohon share yer kak

Unknown said...

Mmg jadi ke gune gel duoderm tu??

Unknown said...

Sist ada ceaser juga ke

Unknown said...

Sis elok ke gel tu .. nak try juga sbb ade hujung2 terbuka .. klu elok sy memang nak beli sbb takut nak pg klinik

Unknown said...

Menjadi ke guna jel tu..klo menjadi saya pun nak beli..sbb takut nak g sepital

Google