THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

07 June 2013

Susun Atur Dapur Ku

Sejak aku tayang meja most wanted ritu …ada yang bersuara nak nengok dapur aku …erkkk apakah….dapur ku yang tak la kemas mana pun…dapur yang takde kitchen kabinet….dapur memang luas ya amat….boleh bergolek santai nak tido la….memula aku masuk rumah tengok dapur dah cuak...mak ai luas nya dapur…dah la aku bukan nya rajin sangat ke dapur…apa barang dapur pun takde….tapi  ikut mak aku dia kemain la suka dapur luas…dia siap cakap ngan aku..” best ni dapur ko…ko susun ni susun tu”..ewah mak kemain kan susun atur….

Dah nama rumah sewa ..rumah orang kan…takde la kitchen cabinet  pun…sila la keluar modal sikit beli cabinet dapur yang sedang sedang aje…molek nak buat memasak …letak barang sikit kat dapur…memula pindah aku dan EA benda pertama paling utama nak beli adalah kabinet letak gas…memang nak beli tu je…macam yang lain lain peti ais..mesin basuh aku memang dah ada….tapi bila kemas kemas hadiah kawen adalah banyak mana mau letak daaa…

Lalu tu yang beli sekali mini kabinet berlaci untuk simpan barang...kabinet takde almari atas…sebab plan EA dia nak pasang papan panjang ikea je…..ok ok …aku follow apa dia nak buat…jangan tak tau susun atur dapur aku semua EA yang buat ye…kalau aku susun tu ada je pada mata dia tak berkenan…tengok tengok ada je benda dah teralih…biar lah dia susun…baru baru ni ada jiran aku pindah bagi rak macam kedai tu…EA nak letak kat dapur…aku bising…apa lagi nak letak..serabut la…dah ada rak hadiah ikea cukup la tu pun tak tersusun…dia nak jugak…ikut aje…kemain ko gigih pasang dan siap susun…hamboii cekak pinggang aku…

Part aku cuma susun atur bahan bahan je…part ni EA tak pot…walau tau ada je susunan aku dia tak kenan….huhuhu…bekas garam, gula dan segala sewaktu dengan nya  aku yang susun…kalau orang bekas garam gula bekas cantik…aku pakai bekas Tupperware muncung je uhuhu…senang tuang je bila masak….kaler pink lagi…bahan lain…macam serbuk kari, rempah ratus semua dalam mini jar…dulu sibuk beli kek in jar…banyak benor botol nya..10 botol ko….sayang nak buang…maka aku buat la susun simpan rempah ratus, udang kering, ikan bilis…itu aje…

Hmm apa lagi ek nak story pasal dapur…aku sejak duk asing ni dapur memang tempat utama aku…dapur tu sentiasa la aku jejak…jadi aku kena pastikan dapur ni bersih sentiasa….kalau tak semak mata aku …nak masak takde mood…jadi selalu la EA kena warning….” Lepas masak jangan main tinggal je ye”….dia kan rajin gak masak…tau je la orang laki ni masak main tinggal huru hara …aku yang penat tak masak penat lain…huhuhu…walau apapun  ni dapur kesayangan ni….dapur tak berasap tak makan la kami anak beranak tau…huhuhu…sayang dapur so much…muahahahaha..selamat melihat dapur ku....


Ruang dapur bahagian untuk masak masak....
Kabinet untuk letak dapur gas...ini bahagian susun atur by aku...
Bakul cosway untuk simpan bahan kering bawang, kentang, perencah masakan
Ruang memasak...kicap kena letak sebelah dapur..senang nak main campak je
Jar untuk rempah ratus...jar ni hasil beli cake in jar...sayang nak buang ...recycle balik
Bekas garam dan gula ku...hewhew...pink gitew....pakcik EA sentap ko tengok color ni..
Aku ni simple je...senang pakai ni main tuang campak campak ...bab campak memang aku suka huhu
Mini kabinet simpan barang...dalam tu penuh kotak barang kaca hadiah kahwin.....sini untuk bahagian buat air...panaskan makanan...huhuhu...bekas gula, milo, teh, kopi semua dalam tupperware atas para papan ikea sajo
Ha sini bahagian tepi belah kanan ....sini ruang simpan barang...stok makanan....tempat buat susu Fayel...sini ruangan peti ais..dan kalau nampak bakul tepi tu aku letak mesin basuh...
Sini jangan kacau or usik...sini kawasan pak besar papa Fayel....susun atur semua dia buat....sekali ko ubah ..menjerit besar pakcik tu...huhuhu...
Rak Kedai kesukaan EA kemain gigih dia pasang ..dia susun....laci biru tu simpan segala stok groceries monthly..
Sini ruang buat susu Fayel....botol, makanan dia semua kat sini...Papa dia gak susun atur....laci putih tu...sumbat segala benda...ada tools, ubat ubatan, stationery
Selingan botol susu Fayel ..hehehe..bila bekalan air takde ini la guna nya botol yang banyak....








Important : Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image. MIMY HAMID

28 comments:

ameris said...

bila dah ada rumah sendiri mesti bersemangat buat kicen kabinet.

#susun atur sangat senang nak capai bila nak masak....

PinKy MoMMa said...

aku ni nak masuk umah..pening kpla aaa nak pikir smua benda2 ni huhuhu..tolongggg

diary_ciknaa said...

bukan akak baru pindah ke? ui kejap je dah penuh barang umah eh.. terbaik!
kite ni terkedek2 beli barang umah..huhu.

intandayani said...

Bestkan kalo ade kabinet dapur permenant tu..kalau pkai rak ni msih gak nampk xkemas

erin said...

takde kabinet pun kemas apa..ooo tu bakul cosway ye, puas ku duk merenung ingatkan kipas kecik tadi

Rosmawani♥ said...

Samalah dgn ros..suma main campak2 ja.., hahhaa.. Brg yg perlu harus duk sebelah :)

!k@ said...

Pekenan..hehe...ika dapur susun caca merba je..ahai....

Ros Anis Rusli said...

dapur besar bes la....dapur anis belanga montot kalo baru bdua..kalo msk si airiell..xbgerak dh la kami..haha

sarah shamsyul said...

Yeay.kemas nya kak.byk brg tp xnmpk serabut or bsepah.suka idea rak ikea tu

Unknown said...

bile umah sewa mmg senang letak brg dgn sesuke ati... yg pntg tsusun.. hehehe...

papan ikea tu nk gune jugak.. bile umah kt smnnjung nnt la... hehe..

Julia Johari said...

Huyooooo luas yer dapur sis mimi...dapur umi Qi sekangkang kera la haiiii hahhaha....mmg x leh santai cm ner pun hehehe....suka tgk kemas jek :)

Nadt said...

bakul cosway tu sama la nadt buat simpan kentang tapi cam nak tukar la sebab asyik tergolek dok je dikerjakan saif. maklumla dapur sume open konsep, sennag anak nak explore.ada safety gate pun nan hadooo..hehe..

anez zamri said...

yang penting bersih dan kemas..best ar husband akak pandai masak..

~ NANA ~ said...

Kemas! I jatuh hati la dgn bakul cosway tu..suka tgk!

Chekgu Azrine said...

Yg pntg kemas..i like it

diana aziz said...

kemas jekk.. nana nye dapur, hampesss.. rumah sewa reramai la katekan.

Fizah said...

dapur yg kemas dan tersusun! =)

Unknown said...

simple & kemas.. sy suke :)

Nurul Izayani said...

Banyaknye barang,hihi

Unknown said...

Sangat tersusun.
Senang nak buat kerja.

Han Hanni said...

Kemass..comel..ada pembahagian tempat..

Unknown said...

Untuk simpan rempah ratus kering, nak bagi nampak kemas dan cantik, saya cadangkan guna bekas rempah yang comel dan kedap udara ni. Harganya pun murah, tapi tetap cute gitu....
http://muslimchoices.com/?p=pop_up_spice_rack&s

blog-tips-kurus said...

ni mesti pakar 5S. hihi!

*dari jauh nmpk mcm kipas, rupanya bekas cosway.. :-)

shidasanmil said...

tgh pening nak susun atur dapur..mmg xreti sgt mengemas..kagum tgk akak...sgt pengemas nie..

Unknown said...

Luas dapur rumah sewa ni..syok!!

http://mommiesjourney.blogspot.com/

Unknown said...

Terlihat Rapi dan berkesan bersih ganz.. makasih Tips nya

Cara Mudah Temukan Rumah Dijual / Disewa Disini
Sewa Apartement
Perumahan Baru

Sufi said...

best kalau dpt mengemas dapur ni..bersih,sedap mata memandang okla..asal x semak

Unknown said...

ok lah...simple dan kemas je...xperlu kuar banyak bajet..yg peting pandai susun..

jom, lawat blog saya.

www.sihatnatural.blogspot.com

Google