THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

05 June 2014

Champs Tablet..Penyelesaian Masalah Ubat Cacing Untuk Kanak Kanak...

Fayel masa checkup umur 2 tahun...dia diberikan ubat cacing dalam bentuk cecair....dan dos tu kena habiskan...dan semestinya aku kenal anak aku...konpom tak nak...aku baru tunjuk je...jom makan ni...sepantas kilat dia lari sambil cakap ...no no no no dengan tangan...adoi susahnya....tu belum aku bukak lagi...nurse KK dah pesan...bila buka tak habis kena buang...so aku memang tak buka la...cari masa sesuai pujuk pujuk minum....

Ambil masa yang lama..2 tahun 5 bulan baru aku tak bagi bagi lagi...hmm dan aku terpikir perlu ke ubat cacing ni...apa penting n fungsi nya.....rupanya hasil google..pemakanan dos tunggal ubat cacing utk permulaan kanak kanak adalah penting hokay...hasil ggogle dibawah...dan apa yang aku baca salah satu yang aku nampak ketara kat Fayel adalah dia kurang selera makan.....makan nasi langsung tak mau....


sourse :  sumarz.com

Bagaimana Cacing dapat masuk dalam badan?
  • Apabila termakan telur cacing yang berada dalam makanan yang tidak dimasak dengan sempurna mungkin dari gerai yang tidak berapa mengamalkan kebersihan .
  • Sekiranya tidak mengamalkan basuh tangan sebelum makan. Makan dengan tangan yang tidak bersih boleh menjadi punca kepada jangkitan cacing ini.
  • Cacing juga boleh masuk melalui kulit kaki yang terdedah.
  • Sekirangan tandas (jenis tandas duduk) yang diguna tidak bersih , terutama di tandas awam. 
  • Cacing juga boleh disebarkan dengan mudah melalui haiwan peliharaan. 

Simptom-simptom telah dijangkiti cacing:
  • Pucat akibat kekurangan darah merah (anaemia)
  • Cepat rasa lemah dan letih akibat kekurangan zat makanan.
  • Kurang selera makan
  • Abdomen kelihatan kembung
  • Kegatalan di kulit kaki dan lubang dubur
  • Perkembangan fizikal (kanak-kanak) mudah terganggu



sourse : Dr. Zubaidi

simptom jangkitan cacing (dr Zubaidi) :
  • pucat akibat anemia
  • cepat rasa lemah & letih
  • kurang selera makan
  • abdomen kembung 
  • kegatalan di kaki 
  • kegatalan di dubur



Penyelesaian baru untuk ubat cacing telah ku jumpa....yeayyy...rupanya ada ubat cacing berbentuk tablet rasa coklat dari Champs...aku gi minta klinik..ada tak ubat cacing tak pahit senang bagi budak makan...terus dia bagi bentuk tablet ni...dalam kotak ada 2 biji tablet...1 tablet bersamaan 500mg..biasa 1 biji untuk umur 1 tahun...tapi Fayel dah 2 tahun 5 bulan kan...so boleh bagi makan 2 biji...dan sebab rasanya coklat..sedap kot...Fayel tak reject...makan sebiji ...dan nak lagi ...yeayyyyyyyyy selesai masalah cacing....hasil review selepas seminggu makan?? ye selera makan berubah...Alhamdulillah.dah makan nasi....legaaaaaaaaaaaa...



Ubat cacing cecair Klinik KK gomen bagi yang direject Fayel ..belum buka lagi nampak ubat ni no no no no

 Penyelesai masalah...ubat cacing tablet  perisa coklat...

Brand Champs dan aturan makan nyaaa

1 biji tablet bersamaan 500mg Albendazole bersamaan sebotol ubat cecair...2 biji boleh dimakan untuk umur 2 tahun ke atas...rasa nya sedap...tak de masalah kanak kanak reject

Yeayy saya dah makan ubat cacing yang sedap tanpa perlu di paksa......saya dah ada selera makan...TQ mama....kawan kawan sebaya meh makan ubat cacing sedap dari Champs

















18 comments:

Ayu sukatiakula said...

tq mimy..gud info. my kids pun reject ubat cacing clinic bagi tu. now, da ade option lain. nak beli cepat

Wawa Yusoff said...

kael senang sangat makan ubat. walaupun mcm taknak2 tapi klu dipujuk mau jugak dia habiskan..

btw, good info kak mi. x tau pulak ade jenis tablet gini ubat cacing. baru je semalam suapkan si kecik tu zentill

Aeen said...

waa..lg sng bg ni dr bagi ubat clinic..bole beli nie..

Liyana said...

kak mimy nak amek kat klinik menara ke zarif? hehe

CikNaa said...

afiq pun dah..alhamdulillah.. terus selera dah ok.. berat dah naik..

Nurul Aziz said...

dulu masa setahun plus++ ada bagi ubat cacing jenis cecair, masa tu kecik lagi dia telan je since takde masalah nak telan ubat cecair pun. baru-baru ni dah dua tahun++, bagi ubat cacing lagi, tapi beli yang tablet.. dahla bentuk sebijik macam panadol tu kan, ayra kemain lagi bila kita suruh makan dia taknak taknak.. ni ubat.. katanya. nasib baik boleh hancurkan letak dalam air, setel. huhu.. masa nak beli kat guardian hari tu takde pulak yang champs coklat ni, main amek je yang lain.. :)

Chekgu Azrine said...

Baru je bg yaya mkn zentel..hehe..
Yaya pun mmg kuat cacing..huhu..
Sbb mgkn dah srkolahkan..

diana aziz said...

Mase kecik2 dulu nana & adik beradik suke sangat mkn champs. ktorg ni jenis byk cacing gak dlm perut. hihi.. champs sedap okeh. ktorg mkn mcm mkn gula2.

diana aziz said...

Mase kecik2 dulu nana & adik beradik suke sangat mkn champs. ktorg ni jenis byk cacing gak dlm perut. hihi.. champs sedap okeh. ktorg mkn mcm mkn gula2.

Shakina Farhan said...

ok..nanti nak cari champs ni..nak makan ubat cacing mmg bercinta la nk masuk mulut..tq kak mimi share ni..

mamyharraz said...

ank sy pelik sikit dia boleh telan ubat cacing dr klinik gov
try bg tablet champs tak nak dia mkn.

zaidah said...

thanks for the review

Mar Mansor said...

info yng sangat berguna ni..
teringat betapa seksanya bg anak uabt cacing aritu...

Naziera Roslan said...

Alhamdulillah...anak sy suke mkn ubat...baru je habis bg minum yg dpt dr kkia tu...anak teguk direct dr botol ubat...pastu dia ckp 'lazat'...hihi

Dr Akbar Abdullah said...


Info yang menarik. Sebagai ibu bapa, kita juga harus tahu bila masa yang patut kita membawa anak kita untuk mendapatkan rawatan di klinik sekiranya kita mengesyaki mereka menghidap masalah cacing.

syafawati iliyas said...

Salam.. nak tanye sis.. klu dah bg ubat cacing tu,ade x keluar cacing sekor2? Seram.. sbb dlu sy kecik2 cmtu, skang takut nak bg kat anak.. bukan takut ape, takut klu cacing tu kluar depan mata.. aaaahhh seremm

syafawati iliyas said...

Salam.. nak tanye sis.. klu dah bg ubat cacing tu,ade x keluar cacing sekor2? Seram.. sbb dlu sy kecik2 cmtu, skang takut nak bg kat anak.. bukan takut ape, takut klu cacing tu kluar depan mata.. aaaahhh seremm

syafawati iliyas said...

Salam.. nak tanye sis.. klu dah bg ubat cacing tu,ade x keluar cacing sekor2? Seram.. sbb dlu sy kecik2 cmtu, skang takut nak bg kat anak.. bukan takut ape, takut klu cacing tu kluar depan mata.. aaaahhh seremm

Google