THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

12 October 2015

Masak Stew Kambing Best Rupanya

Eh blog resepi...resepi lagi la...hamek kaw...kumpulkan semua resepi senang lupa kang belek balik ...gituuuuuuu....minggu lepas masa lepas raya haji ritu....ada la daging kambing...balik kampung ritu adalah aqiqah...daging kambing masak gulai banyak lebih nya....daging kambing ni kalau masak lauk agak kurang di makan kecuali bbq..bbq kemain korang beratur kannnnnnn....termasuk aku lupa diri...pastu mak mertua bagi la bekalan daging kambing lebih..balik KL aku adjust balik...rebus balik daging keluarkan rempah gulai tu bagi bersih clean ....bikin sendiri nya masakan..maka terjadi la stew kambing yang menyelerakan itu...

Stew tu pebenda....aku pun dulu jakun stew ni apa...aku tengok sama je macam masak sup...lain rupanya....maksud stew dari blog mat gebu (Dapur Tanpa Sempadan)

"Stew ialah sejenis hidangan rendidih yang terdiri dari daging pejal yang dimasak bersama kentang, lobak merah, saleri yang dipotong kasar serta ditambah herba2 tertentu. Masakan ini pada tradisinya mengambil masa 5 - 6 jam. Hidangkan bersama roti, tapi kalau suka, boleh juga hidangkan bersama pasta...alah kan kita buat dia, jangan lah terlampau terikat dengan resipi, kalau kata makan dengan roti...mesti nak makan dengan roti, ikut apa yang anda rasa serasi. Satu lagi, mat masak stew ini guna periuk tekanan..jimat masa!!.."


Hah gitu..paham ke idok..?? pakai slow cooker kata nya...idok la aku ada...aku pakai periuk biasa aje...didih kan sampai meluap luap haaa mendidih....bahan bahan stew ni penyedap dia pakai herbs parsley, bay leaf, rosemary dan seadik beradik dengan nya...kira nya mixed herbs la...itu yang membezakan nya dengan sup biasa...stew kan omputih nya....konon makan la ngan roti..tapi tekak melayu belasah je makan dengan nasi panas panas ..hoi best laa....gile tak best...bang megat ko kemain memuji masakan akak sampai dia ingat aku beli...bulat mataaaaaaaaaaa aku...beli ye bang...haippp air tangan isteri leeeee...nak resepi macam kedai akak tak?? nah hari ni akak belanja lagi...sila la cuba..kot nak dapat pujian masakan ala chef kan...lalalala...


Resepi Stew Kambing
basicnya : daging perap black pepper goreng then ketepi kan


stew nya

tumis bawang besar, bawang putih cincang, bay leaves, oregano, parsley, klu ada mixed herbs pun boleh..then masukkan pes bawang tp aku pakai tumix dlm 2 sudu...tepung gandum sesudu dua utk likat..then reneh kan...pastu buka balik letak carrot, kentang, saderi, cendaawan or apa je nak letak..tutup reneh kan lg...jangan lupa daging goreng blackpepper tadi campur kan sekali...stew ni biasa pakai slow cooker..tp ku pakai periuk aje..huhu..



yummmy....sedap hoi makan stew ni....


































2 comments:

ameris said...

stew mmg best!!!

diana aziz said...

Nana dah rasa.. mimy masak sedap!!!

Google