THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

21 January 2016

Kelas Mengaji untuk Fayel


Salam semua...wah mak ko fayel lepas geram asik citer pasal anak bujang dia aje...hahaha modal citer 2016...pasrah je la aku ni excited sikit anak dah start sekolah dan macam macam...rasa kejap sangat anak membujang tonjang...ok selain ke sekolah tadika....aku dah start hantar Fayel ke kelas mengaji....tadika fayel basic akademik saja...5 tahun nanti baru ada kelas Kafa...jadi nak manfaatkan masa petang dia tu ...kitaorang hantar dia ke kelas mengaji rumah ustazah.jiran belakang rumah je....ustazah ni memang mengajar fardu ain di sekolah..sambilan nya dirumah dia memang mengajar budak mengaji...so meh la kita hantar...

Urusan hantar ni tok mak la yang urus...kelas ngaji nya kul 6 petang...memula hari pertama pukul 5 petang tapi disebabkan overload dengan budak umur atasan yang lain ...ustazah minta Fayel datang pukul 6 petang setiap hari supaya senang dia fokus budak baru belajar...bila dia bercampur dengan budak lain ustazah bimbang dia hilang fokus...Fayel ditemani sepupu dia Dina tetiap petang akan gi sesama mengaji...masa diperuntukkan mengaji dan belajar solat setengah jam..solat biasanya ustazah akan ajar gerakan dalam solat...Alhamdulillah

Semalam aku tak sihat dapat MC..kesempatan berehat ..petang tu aku hantar Fayel kelas mengaji...ikutkan tak nak tunggu..budak budak ni ada mak dia mengada lebih memang pun...aku ada dia buat peel mengajar ustazah tu pulak..ustazah tu baik nya lahai...lembut orang nya...ustazah aku dulu rotan sebatang ....debar debar je nak ngaji haha...ustazah ni lembut tu fayel suka kot...tetiap hari memang tak nak miss kelas mengaji...tido sekejap petang..bangun terus semangat mandi nak pergi mengaji Alhamdulillah...

Ustazah menggunakan teknik mengaji buku Iqra...rata rata kelas mengaji menggunakan buku ini...ye mudah dapat dan faham Insha Allah...aku pun belajar mengaji semula mengguna kan iqra..kita dulu buku muqadam lama tu...cuma aku rasa iqra lagi mudah dapat cepat dan faham...ok hampir 3 minggu belajar mengaji...keterujaan lebih Fayel dah baca mukasurat ke 3...syukur ...bila ustazah tunjuk dia dah boleh kenal huruf dan baca ..walaupun ada yang dia tergagap sikit..tapi takpe mama ok je...ustazah kata fayel ni mudah dapat ingat...ustazah pesan kalau boleh buat la selalu revision kat rumah ulang baca supaya dia tak lupa....Insha Allah ustazah... aku cuba manfaatkan masa....pencapaian 4 tahun mengaji ada bunyi a, ba, ta, sa, jim pun  dah buat mama senyum lebar....Insha Allah kita seimbang kan ilmu dunia dan akhirat ye...


bakal ustaz dan ustazah cilik heheeh...fayel selamba je gi mengaji pakai seluar superman baju ultraman.....tak kisah la baju apa janji suka mengaji budak 2 orang ni...jalan pimpin tangan sama sama gi rumah ustazah


Sessi mengaji bersama Ustazah...a, ba,..Alhamdulillah semoga ilmu yang disampaikan ustazah di berkati amin...terima kasih ustazah

Fayel membaca Iqra mengunnakan buku IQRA' ini...Ustazah yang advise buku ni....buku ini paling senang faham , mudah dapat...Insha Allah













2 comments:

~ NANA ~ said...

plan gak nak hantar ayish kelas mengaji tapi tak tanya2 lagi ustazah..hahahaha...sementara ni papa mama je la ajar dulu..tp bila parents ajar ni susah sket sbb anak suka ngelat :p

Yana MIB said...

tadika zafirah x sure dorg ajar ke idak bebudak 4 thn mengaji...klu budak 5,6 thn mmg ada kelas mengaji pepetang tu..sementara tggu makpak blk keje gitu...nnt nk ty blk..sejuk hati kan tgk ank dh mula belajar ngaji..sobsob

Google