THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

22 June 2015

Buka Puasa Hari Ke 2, Ke 3, Ke 4

As Salam Ramadhan,
Hari ni 5 hari berpuasa...amacam mood korang...nak update ni menu buka puasa...huhuh..bye jangan kecam..bulan puasa je kerajinan memasak datang...ikutkan aku ni sempoi...makan sambal tumis bilis dan kicap je dah cukup...goreng ayam ke...memang aku sempoi suka makanan kering ...burger pun takpe....ok je....tapi dah ada suami ni ...pikir tekak dia gak...dah la puasa penuh sebulan.....kalau hari hari biasa tu masak gak tapi menu aku sempoi kadang tak yah masak pun memasing dah penuh kan perut kat ofis makan kenyang kenyang balik rumah rileks...tak yah makan dah...then tido...

Alhamdulillah setakat ni masak memasak bulan puasa tiada juadah membeli...dengan rushing nya tempuh jem...bulan puasa balik awal...kul 4.30 dah balik...so 5 minit sebelum dah laju laju jalan...balik pun ikut highway...takpe la bayar tol pun janji cepat sampai...dari ikut jalan biasa....fuh hazabedah..tak kose la...mengantuk rasa....ikut highway kul 5.05 dah sampai...kadang tu lajak sampai 5.30...tapi takpe masak simple sap sap soi siap...demi mu bang megat...dia kata masak je janji ada nasi...ok le ......so masak la 2 perkara...janji berkuah dan sayur...hah gitu...

Peel laki makan kat rumah tekak nasi memang gini..seboleh jugak nak masak...so ku masak la...hmmm harap nya berterusan la sampai penguhujung ramadhan ni....bazar pun beli kuih je...mahal ooo bajet sehari RM10...kuih +air...hmm harga gst...itu pun beli air 2 bungkus...kuih bang megat RM2...aku nya RM2...hah tak gitu mahal nya...


Hari ke 2


Asam Pedas (Bawang putih, bawag merah, halia, lengkuas, cili blend...bahan blend tumis dengan belacan, air asam, jawa, daun kesum, bunga kantan,  serai...bendi, tomato.....masak dengan bahan ikan or daging...mengelegak...siap...aroma dia wangiiiiiiiiiiiii) , Bilis Tempoyak, Sayur Campur & kuih


Hari ke 3

Sahur bersama bilis belimbing gaul tempoyak sos durian..hoi sedapp...aku jual ni sapa nak RM15 ye

Berbuka 2 menu je cukupp...2 orang je pun makan...daging masak hitam (tumis bahan blend  bawang, halia, udang kering, cili kering bersama 3 sekawan..(kulit kayu manis & the geng) sampai naik bau...letak daging kacau the air asam jawa,kicap pekat, kicap manis,garam, gula...ikut suka nak manis or pedas..then kacau sampai kering..siapppp..)& kubis goreng...



Hari ke 4


#mimymasak tutup dapur....berbuka rumah mak...nyummmy lauk favourite sambal sotong...yahoo..padprik tu untuk fayel...lauk khas tok mak dia masak untuk cucu



Menu untuk hari ke 5, 6, 7, 8...dah siap untuk 4 hari..frozen kan......bang megat tak kisah bab lauk gini..ada orang tak leh kan...so dah dia tak kisah senang la akak ....so menu nya sup, lemak cili api, asam tempoyak, masak merah...so senang...just nak masukkan bahan ikan, ayam, daging or sotong  then sayur...siap...so wat lek wat pis...balik rumah senang hati tak pikir menu dah




























3 comments:

intandayani said...

Fuyoo daging tu nmpk sedap la

ameris said...

meriahnya lauk frozen tu...
megat sama mcm faris tak kisah berbuka lauk apa pun janji ada nasik.

Diana Din said...

salam ramadhan..
salam singgah dan follow..
sedang google resipi ternampak blog ni ^_^*

Google